Fantastická zvířata Tommasa Landolfiho
Tommaso Landolfi's Fantastic Animals
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191544Identifiers
Study Information System: 257971
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Žáčková, Magdalena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Italian Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
19. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Tommaso Landolfi|italská literatura 20. století|zvířata v literatuře|fantastično|ozvláštněníKeywords (English)
Tommaso Landolfi|Italian literature of the 20th Century|literary animals|fantastic fiction|estrangement(CZ) Předkládaná diplomová práce se soustředí na zvířata objevující se v díle Tommasa Landolfiho. Zvířecí bytosti jsou konstantním elementem Landolfiho tvorby a jejich přítomnost byla nahlížena mnohými úhly pohledu. Nejnovější kritické studie o Landolfiho zvířatech se snaží zdůraznit autorovu polemiku s antropocentrismem a jeho snahu o nalezení jazyka, který by se neomezoval pouze na lidské vnímání skutečnosti. Tato práce si klade za cíl přispět k tématu kritiky antropocentrismu prostřednictvím fantastična a ozvláštnění, interpretačních klíčů, jimiž lze Landolfiho zvířata nahlížet. Tyto narativní strategie Landolfimu umožňují zrušit automatizaci lidského vnímání, zpochybnit absolutní pravdu a kritizovat tradiční dichotomii člověkzvíře. Na základě výše zmíněných východisek jsou analyzovány vybrané povídky z Landolfiho sbírek Rozprava o vyšších systémech, Švábí moře, Meč a dlouhé povídky Měsíční kámen, Dvě staré panny a Rakokrálovna. Klíčová slova: Tommaso Landolfi, italská literatura 20.století, zvířata v literatuře, fantastično, ozvláštnění
(EN) This diploma thesis focuses on animals in the narrative of Tommaso Landolfi. Animals are a constant element in Landolfi's work and their presence has been examined from many perspectives. The most recent critical studies on Landolfi's animals try to highlight the author's polemic with antropocentrism and his effort to find a language that is not limited to the human perception of reality. This work aims to contribute to the theme of the critique of anthropocentrism through the fantastic mode and the estrangement, the two interpretive keys through which Landolfi's animal could be studied. These narrative strategies allow Landolfi to undo the automatisation of human perception, to challenge the human belief in absolute truth and criticise the traditional human-animal dichotomy. Selected short stories from Landolfi's collections Dialogo dei massimi sistemi, Il mar delle blatte, La spada and the novels La pietra lunare, Le due zittelle and Cancroregina are analysed on the basis of the above-mentioned starting points. Key words: Tommaso Landolfi, Italian literature of the 20th Century, literary animals, fantastic fiction, estrangement