Arcimboldovy kontinenty - ikonografie oslavy habsburského rodu
Arcimboldo's continents - iconography of the celebration of the Habsburg dynasty
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191280Identifikátory
SIS: 258069
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dobalová, Sylva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
13. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Arcimboldo|imperiální alegorie|habsburský rod|Europa regina|antropomorfní mapyKlíčová slova (anglicky)
Arcimboldo|Imperial Allegories|The House of Habsburg|Europa regina|Antropomorphic MapsArcimboldo v roce 1571 organizoval slavnostní průvod k příležitosti svatby Marie Bavorské a Karla Štýrského, v kterém vystoupili zástupci čtyř kontinentů a také personifikace ročních období a živlů, aby ustanovili Habsburky jako své vládce. V rámci tohoto kontextu se nabízí otázka, do jaké míry se téma říše ovládané Habsburky napříč světadíly souvisí i s Arcimboldovými malbami kompozitních hlav ročních období a živlů. Práce tak mapuje rozlehlé pole vizuální kultury habsburské reprezentace, ve kterém se ozývá téma globálního impéria, a do kterého patří jak různé slavnosti tak i panovnické kunstkamery a menažerie. Důležitou roli přitom hráli zástupci exotické flory a fauny, kteří představovali reprezentativní symboly ovládaných území, a které se v druhé polovině 16. století přiřadili k personifikacím kontinentům jako jejich charakteristické atributy. Práce dochází k závěru, že na tuto vizuální řeč navazuje také Arcimboldo ve svých alegoriích, ve kterých Habsburky povyšuje na vládce celku světa.
In 1571, Arcimboldo organized a festive procession for the wedding of Maria of Bavaria and Charles of Styria, in which representatives of the four continents as well as personifications of the seasons and the elements came forward to establish the Habsburgs as their rulers. Within this context, the question arises to what extent the theme of empire ruled by the Habsburgs across continents is also related to Arcimboldo's paintings of composite heads of the seasons and elements. The thesis thus maps the vast field of visual culture of Habsburg representation, in which the theme of global empire resonates, and which includes various festivals as well as imperial kunstkammer and menagerie. An important role was played by representatives of exotic flora and fauna, which were representative symbols of the territories the Habsburg ruled and which, in the second half of the 16th century, became associated with the personification of the continents as their characteristic attributes. The thesis concludes that this visual language is also continued by Arcimboldo in his allegories, in which he elevates the Habsburgs to rulers of the whole world.