Zobrazit minimální záznam

Inclusion of Ukrainian children in the educational process
dc.contributor.advisorKaščák, Ondrej
dc.creatorHerdová, Marie
dc.date.accessioned2024-07-08T10:16:36Z
dc.date.available2024-07-08T10:16:36Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/190803
dc.description.abstractIn the thesis on "Integration of Ukrainian children into the educational process", the theoretical part characterized the concepts related to the topic, such as a child with a different native language, integration and inclusion. Furthermore, selected possibilities of supporting pupils with a different native language in terms of personal and institutional support were presented. The thesis presented the use of different didactic aids in teaching and also mentioned the Russian-Ukrainian conflict. It pointed out the problems of including children with different native language in the educational process from the point of view of legislation. The aim of the thesis was to describe, using qualitative research, how the inclusion of Ukrainian children in the educational process takes place from the perspective of parents, teachers and primary school managers. The empirical part dealt with the analysis of the results of the actual research. On the basis of the information obtained, conclusions were drawn that Ukrainian pupils are integrated into Czech schools without major difficulties, but that the problem of communication between parents and school remains a problem, mainly due to the workload of parents.en_US
dc.description.abstractV diplomové práci na téma "Začleňování ukrajinských dětí do vzdělávacího procesu" byly teoretické části charakterizovány pojmy s tématem související, jako dítě s odlišným mateřským jazykem, integrace a inkluze. Dále byly představeny vybrané možnosti podpory žáků s odlišným mateřským jazykem, a to z Diplomová práce představila využití různých didaktických pomůcek ve výuce a také zmínila krajinský konflikt. Upozornila na problémy zařazování dětí s odlišným mateřským jazykem do vzdělávacího procesu z e bylo za použití kvalitativního výzkumu popsat, jak probíhá začleňování ukrajinských dětí do vzdělávacího pohledu rodičů, učitelů a vedoucích pracovníků základních škol. Empirická část se zabývala analýzou výsledků vlastního výzkumu. Na základě vyvozeny závěry, dle kterých jsou ukrajinští žáci do českých škol začleňováni bez větších obtíží, avšak problémem stále zůstává váznoucí komunikace mezi rodiči žáků a školou, převážně z důvodu pracovní vytíženosti rodičů, a dále izolace dětí od ostatních na základě jejich vlastní vůle.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectinclusion|integration|pupils with different native language|educational process|elementary school|first grade of elementary schoolen_US
dc.subjectinkluze|integrace|žáci s odlišným mateřským jazykem|vzdělávací proceces|základní škola|první stupeň základní školycs_CZ
dc.titleZačleňování ukrajinských dětí do vzdělávacího procesucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-11
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId256819
dc.title.translatedInclusion of Ukrainian children in the educational processen_US
dc.contributor.refereeKlapálková, Veronika
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.programEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csV diplomové práci na téma "Začleňování ukrajinských dětí do vzdělávacího procesu" byly teoretické části charakterizovány pojmy s tématem související, jako dítě s odlišným mateřským jazykem, integrace a inkluze. Dále byly představeny vybrané možnosti podpory žáků s odlišným mateřským jazykem, a to z Diplomová práce představila využití různých didaktických pomůcek ve výuce a také zmínila krajinský konflikt. Upozornila na problémy zařazování dětí s odlišným mateřským jazykem do vzdělávacího procesu z e bylo za použití kvalitativního výzkumu popsat, jak probíhá začleňování ukrajinských dětí do vzdělávacího pohledu rodičů, učitelů a vedoucích pracovníků základních škol. Empirická část se zabývala analýzou výsledků vlastního výzkumu. Na základě vyvozeny závěry, dle kterých jsou ukrajinští žáci do českých škol začleňováni bez větších obtíží, avšak problémem stále zůstává váznoucí komunikace mezi rodiči žáků a školou, převážně z důvodu pracovní vytíženosti rodičů, a dále izolace dětí od ostatních na základě jejich vlastní vůle.cs_CZ
uk.abstract.enIn the thesis on "Integration of Ukrainian children into the educational process", the theoretical part characterized the concepts related to the topic, such as a child with a different native language, integration and inclusion. Furthermore, selected possibilities of supporting pupils with a different native language in terms of personal and institutional support were presented. The thesis presented the use of different didactic aids in teaching and also mentioned the Russian-Ukrainian conflict. It pointed out the problems of including children with different native language in the educational process from the point of view of legislation. The aim of the thesis was to describe, using qualitative research, how the inclusion of Ukrainian children in the educational process takes place from the perspective of parents, teachers and primary school managers. The empirical part dealt with the analysis of the results of the actual research. On the basis of the information obtained, conclusions were drawn that Ukrainian pupils are integrated into Czech schools without major difficulties, but that the problem of communication between parents and school remains a problem, mainly due to the workload of parents.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV