Začleňování ukrajinských dětí do vzdělávacího procesu
Inclusion of Ukrainian children in the educational process
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190803Identifiers
Study Information System: 256819
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Klapálková, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
11. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
inkluze|integrace|žáci s odlišným mateřským jazykem|vzdělávací proceces|základní škola|první stupeň základní školyKeywords (English)
inclusion|integration|pupils with different native language|educational process|elementary school|first grade of elementary schoolV diplomové práci na téma "Začleňování ukrajinských dětí do vzdělávacího procesu" byly teoretické části charakterizovány pojmy s tématem související, jako dítě s odlišným mateřským jazykem, integrace a inkluze. Dále byly představeny vybrané možnosti podpory žáků s odlišným mateřským jazykem, a to z Diplomová práce představila využití různých didaktických pomůcek ve výuce a také zmínila krajinský konflikt. Upozornila na problémy zařazování dětí s odlišným mateřským jazykem do vzdělávacího procesu z e bylo za použití kvalitativního výzkumu popsat, jak probíhá začleňování ukrajinských dětí do vzdělávacího pohledu rodičů, učitelů a vedoucích pracovníků základních škol. Empirická část se zabývala analýzou výsledků vlastního výzkumu. Na základě vyvozeny závěry, dle kterých jsou ukrajinští žáci do českých škol začleňováni bez větších obtíží, avšak problémem stále zůstává váznoucí komunikace mezi rodiči žáků a školou, převážně z důvodu pracovní vytíženosti rodičů, a dále izolace dětí od ostatních na základě jejich vlastní vůle.
In the thesis on "Integration of Ukrainian children into the educational process", the theoretical part characterized the concepts related to the topic, such as a child with a different native language, integration and inclusion. Furthermore, selected possibilities of supporting pupils with a different native language in terms of personal and institutional support were presented. The thesis presented the use of different didactic aids in teaching and also mentioned the Russian-Ukrainian conflict. It pointed out the problems of including children with different native language in the educational process from the point of view of legislation. The aim of the thesis was to describe, using qualitative research, how the inclusion of Ukrainian children in the educational process takes place from the perspective of parents, teachers and primary school managers. The empirical part dealt with the analysis of the results of the actual research. On the basis of the information obtained, conclusions were drawn that Ukrainian pupils are integrated into Czech schools without major difficulties, but that the problem of communication between parents and school remains a problem, mainly due to the workload of parents.