Zobrazit minimální záznam

Cultural mission of the school
dc.contributor.advisorStrouhal, Martin
dc.creatorMálková, Dana
dc.date.accessioned2024-07-08T10:13:24Z
dc.date.available2024-07-08T10:13:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/190787
dc.description.abstract(in English): We live in a time when under the onslaught of the demands of expanding globalization, we are abandoning traditional values that recognize the importance of history and cultural heritage for the human community, values based on respect for authority, values that emphasize ethics, morality and human solidarity. An environment in which the demand for the greatest possible quantity, the highest performance and the best result is more and more intensively and emphatically enforced, quite logically as a result becomes a competitive arena in which there is not much space for what cannot be practically used or at least statistically compared. The globalized postmodern world, oversaturated with information, is abandoning years of recognized traditions and values, due to alternative and often not thoroughly tested processes, human communities are losing their certainties, as well as their original political and cultural boundaries. The aim of the presented text is to try to point out a fundamental change in the understanding of the influence of the institution of the school (and the teacher) on the upbringing, education and cultural development of the individual, thus society, as a result of radical social changes related to the development of science, technology and the growing influence of...en_US
dc.description.abstract(česky) Žijeme v době, jež pod náporem požadavků rozpínající se globalizace upouští od tradičních hodnot, uznávajících význam historie a kulturního dědictví pro lidské společenství, hodnot založených na úctě k autoritám, hodnot kladoucích důraz na etiku, morálku a lidskou solidaritu. Prostředí, v němž je stále intenzivněji a důrazněji prosazován požadavek na co největší kvantitu, nejvyšší výkon a nejlepší výsledek, se zcela logicky ve svém důsledku stává kompetitivní arénou, v níž není mnoho prostoru pro to, co nelze prakticky využít či alespoň statisticky porovnat. Globalizovaný postmoderní svět, přesycen informacemi, opouští léta uznávané tradice a hodnoty, vlivem alternativních, a mnohdy ne důkladně prověřených procesů přicházejí lidská společenství o své jistoty, ale i původní politické a kulturní hranice. Cílem předkládaného textu je pokusit se poukázat na zásadní proměnu v chápání vlivu instituce školy (a učitele) na výchovu, vzdělávání a kulturní rozvoj jedince, potažmo společnosti, a to v důsledku radikálních společenských proměn, souvisejících s rozvojem vědy, techniky a s narůstajícím vlivem politiky a ekonomiky na všechny oblasti společenského života. Úkolem je nastínit možné varianty chápání ústředních pojmů "kultura" a "škola", porovnat tradiční a současné pojetí instituce školy,...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectculture|school|authority|teacher|free education|globalizationen_US
dc.subjectkultura|škola|autorita|učitel|svobodná výchova|globalizacecs_CZ
dc.titleKulturní mise školycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-11
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId260472
dc.title.translatedCultural mission of the schoolen_US
dc.contributor.refereeKoťa, Jaroslav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.programEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs(česky) Žijeme v době, jež pod náporem požadavků rozpínající se globalizace upouští od tradičních hodnot, uznávajících význam historie a kulturního dědictví pro lidské společenství, hodnot založených na úctě k autoritám, hodnot kladoucích důraz na etiku, morálku a lidskou solidaritu. Prostředí, v němž je stále intenzivněji a důrazněji prosazován požadavek na co největší kvantitu, nejvyšší výkon a nejlepší výsledek, se zcela logicky ve svém důsledku stává kompetitivní arénou, v níž není mnoho prostoru pro to, co nelze prakticky využít či alespoň statisticky porovnat. Globalizovaný postmoderní svět, přesycen informacemi, opouští léta uznávané tradice a hodnoty, vlivem alternativních, a mnohdy ne důkladně prověřených procesů přicházejí lidská společenství o své jistoty, ale i původní politické a kulturní hranice. Cílem předkládaného textu je pokusit se poukázat na zásadní proměnu v chápání vlivu instituce školy (a učitele) na výchovu, vzdělávání a kulturní rozvoj jedince, potažmo společnosti, a to v důsledku radikálních společenských proměn, souvisejících s rozvojem vědy, techniky a s narůstajícím vlivem politiky a ekonomiky na všechny oblasti společenského života. Úkolem je nastínit možné varianty chápání ústředních pojmů "kultura" a "škola", porovnat tradiční a současné pojetí instituce školy,...cs_CZ
uk.abstract.en(in English): We live in a time when under the onslaught of the demands of expanding globalization, we are abandoning traditional values that recognize the importance of history and cultural heritage for the human community, values based on respect for authority, values that emphasize ethics, morality and human solidarity. An environment in which the demand for the greatest possible quantity, the highest performance and the best result is more and more intensively and emphatically enforced, quite logically as a result becomes a competitive arena in which there is not much space for what cannot be practically used or at least statistically compared. The globalized postmodern world, oversaturated with information, is abandoning years of recognized traditions and values, due to alternative and often not thoroughly tested processes, human communities are losing their certainties, as well as their original political and cultural boundaries. The aim of the presented text is to try to point out a fundamental change in the understanding of the influence of the institution of the school (and the teacher) on the upbringing, education and cultural development of the individual, thus society, as a result of radical social changes related to the development of science, technology and the growing influence of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV