Kulturní mise školy
Cultural mission of the school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190787Identifikátory
SIS: 260472
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťa, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
11. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
kultura|škola|autorita|učitel|svobodná výchova|globalizaceKlíčová slova (anglicky)
culture|school|authority|teacher|free education|globalization(česky) Žijeme v době, jež pod náporem požadavků rozpínající se globalizace upouští od tradičních hodnot, uznávajících význam historie a kulturního dědictví pro lidské společenství, hodnot založených na úctě k autoritám, hodnot kladoucích důraz na etiku, morálku a lidskou solidaritu. Prostředí, v němž je stále intenzivněji a důrazněji prosazován požadavek na co největší kvantitu, nejvyšší výkon a nejlepší výsledek, se zcela logicky ve svém důsledku stává kompetitivní arénou, v níž není mnoho prostoru pro to, co nelze prakticky využít či alespoň statisticky porovnat. Globalizovaný postmoderní svět, přesycen informacemi, opouští léta uznávané tradice a hodnoty, vlivem alternativních, a mnohdy ne důkladně prověřených procesů přicházejí lidská společenství o své jistoty, ale i původní politické a kulturní hranice. Cílem předkládaného textu je pokusit se poukázat na zásadní proměnu v chápání vlivu instituce školy (a učitele) na výchovu, vzdělávání a kulturní rozvoj jedince, potažmo společnosti, a to v důsledku radikálních společenských proměn, souvisejících s rozvojem vědy, techniky a s narůstajícím vlivem politiky a ekonomiky na všechny oblasti společenského života. Úkolem je nastínit možné varianty chápání ústředních pojmů "kultura" a "škola", porovnat tradiční a současné pojetí instituce školy,...
(in English): We live in a time when under the onslaught of the demands of expanding globalization, we are abandoning traditional values that recognize the importance of history and cultural heritage for the human community, values based on respect for authority, values that emphasize ethics, morality and human solidarity. An environment in which the demand for the greatest possible quantity, the highest performance and the best result is more and more intensively and emphatically enforced, quite logically as a result becomes a competitive arena in which there is not much space for what cannot be practically used or at least statistically compared. The globalized postmodern world, oversaturated with information, is abandoning years of recognized traditions and values, due to alternative and often not thoroughly tested processes, human communities are losing their certainties, as well as their original political and cultural boundaries. The aim of the presented text is to try to point out a fundamental change in the understanding of the influence of the institution of the school (and the teacher) on the upbringing, education and cultural development of the individual, thus society, as a result of radical social changes related to the development of science, technology and the growing influence of...