Enhancing EFL Students' Vocabulary Retention through the Application of Brain- Compatible Teaching Strategies
Posílení uchovávání slovní zásoby studentů angličtiny jako cizího jazyka prostřednictvím použití výukových strategií kompatibilních s mozkem
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189993Identifikátory
SIS: 265688
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kacafírková, Petra
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra anglického jazyka a literatury
Datum obhajoby
31. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Brain-based strategie, slovní zásoba, Frayerův model, chunking, sémantické mapování, nástroje, paměťKlíčová slova (anglicky)
Brain-based strategies, vocabulary, the Frayer model, chunking, semantic mapping, tools, memoryTato práce je zaměřena na výzkum efektivních výukových strategií, které zlepšují osvojování slovní zásoby u studentů anglického jazyka ve věku 13 až 16 let, se zvláštním zaměřením na slovní zásobu týkající se elektrikářského a mechanického nářadí. Výuka tohoto druhu slovní zásoby je výzvou, která vyžaduje inovativní výukové strategie zohledňující specifické fungování mozku dospívajících. Studie je založena na přehledu moderních teorií učení a vyučovacích metod a na realizaci praktických lekcí s využitím různých strategií výuky slovní zásoby. Teoretická část práce zkoumá koncept výuky "Brain based" a podává přehled předchozích studií, které byly v této oblasti úspěšně provedeny. Práce ukázala, že strategie jako Frayerův model, sémantické mapování a chunking mají značný pozitivní vliv na proces osvojování slovní zásoby. Tyto strategie pak byly úspěšně použity ve vyučovacím procesu prováděném se čtyřmi různými skupinami studentů. V empirické části práce jsou uvedeny různé statistiky, které vycházejí z výsledků hodnocení slovní zásoby v pre-testu a dvou typů post-testu, okamžitého a opožděného. Tyto údaje ilustrují účinnost použitého postupu. Ačkoli v některých případech byly výsledky statisticky nevýznamné, ukázaly nezanedbatelné zlepšení v osvojení slovní zásoby studenty. KLÍČOVÁ SLOVA Brain-based...
This thesis is aimed at researching effective teaching strategies that enhance vocabulary learning among English language students aged 13 to 16 years old, with a particular focus on vocabulary related to electricians' and mechanics' tools. Teaching this kind of vocabulary is a challenge that demands innovative teaching strategies that take into consideration the specific functioning of the adolescent brain. The study is based on a review of modern learning theories and teaching methods, as well as on the implementation of practical lessons using different vocabulary strategies. The theoretical part of the study explores the concept of Brain-based teaching and reviews previous studies that have been conducted successfully in this area. The work showed that strategies such as Frayer Model, Semantic Mapping and Chunking have a considerable positive effect on the process of vocabulary acquisition. These strategies were then employed successfully in a teaching process carried out with four different groups of students. The empirical part shows various statistics that are based on the results of a vocabulary assessment pre-test and two types of post-test, immediate and delayed. These data illustrate the effectiveness of the treatment used. Although statistically insignificant in some cases, the results...