Výtvarná tvorba jako nevyhnutelná nutnost
Art creation as an inevitable necessity
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188892Identifikátory
SIS: 222273
Kolekce
- Kvalifikační práce [18099]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vartecká, Anna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
11. 1. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
výtvarná tvorba, nutnost, prožívání světa, vnitřní svoboda, motivace, priorita, společnost, společenské normy, individualita, nezávislost, societaKlíčová slova (anglicky)
art creation, necessity, experiencing the world, inner freedom, motivation, priority, society, socoal standards, individuality, independence, societyDiplomová práce se zabývá otázkou pojetí výtvarné tvorby jedince jako smyslu a směřování v jeho životě a pohledu na svět. Klade si otázky ohledně formulování nevyhnutelné potřeby a zkoumá, kde je zdroj této dynamiky a jaké jsou její kontexty. Ptá se, odkud se taková potřeba tvořit bere v autorovi práce, stejně jako v osobnostech ze světa výtvarného umění. Otázku této nevyhnutelnosti výtvarně tvořit a být "uvnitř" výtvarného umění také zkoumá v souvislosti s pedagogickou praxí. Na základě osobních zkušeností předkládá formu pedagogické zkušenosti vzniklé během covidového období s přispěním určité míry improvizace. Ukazuje zkušenost nevyhnutelnosti výtvarně tvořit i v komplikované situaci / prostředí.
The diploma thesis deals with the question of understanding an individual's creative work as an existential inevitability. It asks questions about the definition of an unavoidable need and examines where such need to create comes from in case of the author of the work, as well as presenting examples of personalities from the world of visual arts and history. The work also investigates the question of the inevitability of creating in connection with teaching practice, based on personal experience, it asks whether art education can be based on a didactic project based on improvisation, on unexpected events and changes, and the need for children to be creative in their free time.