Zobrazit minimální záznam

Education about politics. What shapes students' attitudes towards politics, democracy and society?
dc.contributor.advisorPerottino, Michel
dc.creatorDoubková, Kateřina
dc.date.accessioned2024-04-08T09:46:18Z
dc.date.available2024-04-08T09:46:18Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/188601
dc.description.abstractThe thesis deals with the issue of civic education in citizenship education classes at the second level of primary school. The emphasis is on topics of politics and the functioning of democratic society. The theoretical part of the thesis is devoted to the socialization through social actors and socialization processes. The thesis also focuses on the current state of citizenship education in the Czech Republic and the methods used in this subject. The practical level of the thesis is the analytical part, which is based on the curricular analysis of the data obtained from the Framework Education Programme for Elementary Education (RVP ZV) and the School Education Programme (ŠVP). The aim of this analysis is to find out what political topics are taught in citizenship education classes and what is the difference between the curriculum set out in the Framework Curriculum and the school curricula. The analytical part is complemented by data from semi-structured interviews with actors in the field of citizenship education. These actors include teachers of citizenship education teachers, students of citizenship education and experts in citizenship education.en_US
dc.description.abstractPráce se zabývá problematikou občanského vzdělávání v hodinách výchovy k občanství na druhém stupni základní školy. Důraz je kladen na témata v oblasti politiky a fungování demokratické společnosti. V teoretické části práce je věnován prostor socializaci prostřednictvím sociálních aktérů a socializačních procesů. V práci je také kladen důraz na aktuální stav výchovy k občanství v České republice a jaké metody jsou v tomto předmětu používány. Praktickou rovinou práce je analytická část, která je založená na kurikulární analýze dat získaných z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) a školních vzdělávacích programů (ŠVP). Cílem této analýzy je zjistit, jaká politická témata dostávají v hodinách výchovy k občanství prostor a jaký je rozdíl mezi učivem stanoveným v RVP ZV a jednotlivými ŠVP. Analytická část je doplněna o data z polostrukturovaných rozhovorů s aktéry občanského vzdělávání. Mezi tyto aktéry patří učitelé výchovy k občanství, studenti pedagogických fakult oboru výchova k občanství a odborníci na občanské vzdělávání.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectobčanské vzdělávánícs_CZ
dc.subjectobčanská výukacs_CZ
dc.subjectpolitikacs_CZ
dc.subjectdemokratický státcs_CZ
dc.subjectcivic educationen_US
dc.subjectcitizenship educationen_US
dc.subjectpoliticsen_US
dc.subjectdemocratic stateen_US
dc.titleVzdělávání o politice. Co utváří vztah žáků k politice, demokracii a společnosti?cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-01-30
dc.description.departmentDepartment of Political Scienceen_US
dc.description.departmentKatedra politologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId247942
dc.title.translatedEducation about politics. What shapes students' attitudes towards politics, democracy and society?en_US
dc.contributor.refereeStauber, Jakub
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePolitical Scienceen_US
thesis.degree.disciplinePolitologiecs_CZ
thesis.degree.programPolitical Scienceen_US
thesis.degree.programPolitologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra politologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Political Scienceen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csPolitologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPolitical Scienceen_US
uk.degree-program.csPolitologiecs_CZ
uk.degree-program.enPolitical Scienceen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csPráce se zabývá problematikou občanského vzdělávání v hodinách výchovy k občanství na druhém stupni základní školy. Důraz je kladen na témata v oblasti politiky a fungování demokratické společnosti. V teoretické části práce je věnován prostor socializaci prostřednictvím sociálních aktérů a socializačních procesů. V práci je také kladen důraz na aktuální stav výchovy k občanství v České republice a jaké metody jsou v tomto předmětu používány. Praktickou rovinou práce je analytická část, která je založená na kurikulární analýze dat získaných z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) a školních vzdělávacích programů (ŠVP). Cílem této analýzy je zjistit, jaká politická témata dostávají v hodinách výchovy k občanství prostor a jaký je rozdíl mezi učivem stanoveným v RVP ZV a jednotlivými ŠVP. Analytická část je doplněna o data z polostrukturovaných rozhovorů s aktéry občanského vzdělávání. Mezi tyto aktéry patří učitelé výchovy k občanství, studenti pedagogických fakult oboru výchova k občanství a odborníci na občanské vzdělávání.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the issue of civic education in citizenship education classes at the second level of primary school. The emphasis is on topics of politics and the functioning of democratic society. The theoretical part of the thesis is devoted to the socialization through social actors and socialization processes. The thesis also focuses on the current state of citizenship education in the Czech Republic and the methods used in this subject. The practical level of the thesis is the analytical part, which is based on the curricular analysis of the data obtained from the Framework Education Programme for Elementary Education (RVP ZV) and the School Education Programme (ŠVP). The aim of this analysis is to find out what political topics are taught in citizenship education classes and what is the difference between the curriculum set out in the Framework Curriculum and the school curricula. The analytical part is complemented by data from semi-structured interviews with actors in the field of citizenship education. These actors include teachers of citizenship education teachers, students of citizenship education and experts in citizenship education.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra politologiecs_CZ
thesis.grade.codeC
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV