Vzdělávání o politice. Co utváří vztah žáků k politice, demokracii a společnosti?
Education about politics. What shapes students' attitudes towards politics, democracy and society?
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188601Identifiers
Study Information System: 247942
Collections
- Kvalifikační práce [18149]
Author
Advisor
Referee
Stauber, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Political Science
Department
Department of Political Science
Date of defense
30. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
občanské vzdělávání, občanská výuka, politika, demokratický státKeywords (English)
civic education, citizenship education, politics, democratic statePráce se zabývá problematikou občanského vzdělávání v hodinách výchovy k občanství na druhém stupni základní školy. Důraz je kladen na témata v oblasti politiky a fungování demokratické společnosti. V teoretické části práce je věnován prostor socializaci prostřednictvím sociálních aktérů a socializačních procesů. V práci je také kladen důraz na aktuální stav výchovy k občanství v České republice a jaké metody jsou v tomto předmětu používány. Praktickou rovinou práce je analytická část, která je založená na kurikulární analýze dat získaných z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) a školních vzdělávacích programů (ŠVP). Cílem této analýzy je zjistit, jaká politická témata dostávají v hodinách výchovy k občanství prostor a jaký je rozdíl mezi učivem stanoveným v RVP ZV a jednotlivými ŠVP. Analytická část je doplněna o data z polostrukturovaných rozhovorů s aktéry občanského vzdělávání. Mezi tyto aktéry patří učitelé výchovy k občanství, studenti pedagogických fakult oboru výchova k občanství a odborníci na občanské vzdělávání.
The thesis deals with the issue of civic education in citizenship education classes at the second level of primary school. The emphasis is on topics of politics and the functioning of democratic society. The theoretical part of the thesis is devoted to the socialization through social actors and socialization processes. The thesis also focuses on the current state of citizenship education in the Czech Republic and the methods used in this subject. The practical level of the thesis is the analytical part, which is based on the curricular analysis of the data obtained from the Framework Education Programme for Elementary Education (RVP ZV) and the School Education Programme (ŠVP). The aim of this analysis is to find out what political topics are taught in citizenship education classes and what is the difference between the curriculum set out in the Framework Curriculum and the school curricula. The analytical part is complemented by data from semi-structured interviews with actors in the field of citizenship education. These actors include teachers of citizenship education teachers, students of citizenship education and experts in citizenship education.