Zobrazit minimální záznam

The imagine of the Author in the Educational Context
dc.contributor.advisorKrálíková, Andrea
dc.creatorČernovská, Tereza
dc.date.accessioned2024-04-08T09:42:16Z
dc.date.available2024-04-08T09:42:16Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/188385
dc.description.abstract(in English): The thesis deals with the phenomenon of the image of the author, specifically the thesis is focused on the image of the poet Jiří Wolker in the secondary school literature education. The theoretical definition of concept of the author's image reflects on previous interpretations. The construction of Jiří Wolker's image is realized on the basis of high school textbooks, manuals and reading books. The aim of this thesis was to find out how the constants of Jiří Wolker's image changes from the 1950s to the 1920s and what aspects contribute to the image of this author, as well as to analyze the interpretations of the works and the constants of the author's life. The thesis first deals with the definition of the aspects affecting Wolker's image, then moves on to the individual constants, namely the author's life and the interpretation of his works before and after year 1989. The changes in the interpretation of the author's position and work for the purpose of teaching literature are compared. The thesis serves to investigate this didactic problem and thus contributes to previous similar research work by its focus on the image of another writer. The findings of the thesis are then primarily theoretical in nature, generating an image of Jiří Wolker in teaching and its transformations.en_US
dc.description.abstract(česky): Diplomová práce se zabývá fenoménem obrazu autora, konkrétně se zaměřuje na obraz básníka Jiřího Wolkera ve středoškolské výuce literatury. Teoretické vymezení pojmu obraz autora se odráží od dřívějších výkladů. Konstrukce obrazu Jiřího Wolkera se realizuje na základě středoškolských učebnic, příruček a čítanek. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jak se mění konstanty autorského obrazu Jiřího Wolkera od 50. let 20. století až do 20. let 21. století a jaké aspekty se na obraze tohoto autora podílí, a také analyzovat výklady děl a konstanty autorova života. Diplomová práce se nejprve zabývá vymezením aspektů působících na Wolkerův obraz, poté přechází k jednotlivým konstantám, a to k autorově životu, k výkladu jeho díla před r. 1989 a po r. 1989. Průběžně dochází k porovnání změn v interpretaci autorovy pozice a díla pro účely výuky literatury. Práce slouží pro výzkum tohoto didaktického problému, a tak přispívá k předchozí podobné výzkumné práci svým zaměřením na obraz dalšího spisovatele. Zjištění práce pak mají povahu především teoretickou, generují obraz Jiřího Wolkera ve výuce a jeho proměny.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectJiří Wolker|obraz autora|literatura|výuka|střední školacs_CZ
dc.subjectJiří Wolker|The imagine of the Author|literature|educational contect|secondary schoolen_US
dc.titleObraz Jiřího Wolkera ve středoškolské výuce literaturycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-02-05
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId255153
dc.title.translatedThe imagine of the Author in the Educational Contexten_US
dc.contributor.refereeBílek, Petr
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.cs(česky): Diplomová práce se zabývá fenoménem obrazu autora, konkrétně se zaměřuje na obraz básníka Jiřího Wolkera ve středoškolské výuce literatury. Teoretické vymezení pojmu obraz autora se odráží od dřívějších výkladů. Konstrukce obrazu Jiřího Wolkera se realizuje na základě středoškolských učebnic, příruček a čítanek. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jak se mění konstanty autorského obrazu Jiřího Wolkera od 50. let 20. století až do 20. let 21. století a jaké aspekty se na obraze tohoto autora podílí, a také analyzovat výklady děl a konstanty autorova života. Diplomová práce se nejprve zabývá vymezením aspektů působících na Wolkerův obraz, poté přechází k jednotlivým konstantám, a to k autorově životu, k výkladu jeho díla před r. 1989 a po r. 1989. Průběžně dochází k porovnání změn v interpretaci autorovy pozice a díla pro účely výuky literatury. Práce slouží pro výzkum tohoto didaktického problému, a tak přispívá k předchozí podobné výzkumné práci svým zaměřením na obraz dalšího spisovatele. Zjištění práce pak mají povahu především teoretickou, generují obraz Jiřího Wolkera ve výuce a jeho proměny.cs_CZ
uk.abstract.en(in English): The thesis deals with the phenomenon of the image of the author, specifically the thesis is focused on the image of the poet Jiří Wolker in the secondary school literature education. The theoretical definition of concept of the author's image reflects on previous interpretations. The construction of Jiří Wolker's image is realized on the basis of high school textbooks, manuals and reading books. The aim of this thesis was to find out how the constants of Jiří Wolker's image changes from the 1950s to the 1920s and what aspects contribute to the image of this author, as well as to analyze the interpretations of the works and the constants of the author's life. The thesis first deals with the definition of the aspects affecting Wolker's image, then moves on to the individual constants, namely the author's life and the interpretation of his works before and after year 1989. The changes in the interpretation of the author's position and work for the purpose of teaching literature are compared. The thesis serves to investigate this didactic problem and thus contributes to previous similar research work by its focus on the image of another writer. The findings of the thesis are then primarily theoretical in nature, generating an image of Jiří Wolker in teaching and its transformations.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV