Obraz Jiřího Wolkera ve středoškolské výuce literatury
The imagine of the Author in the Educational Context
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188385Identifiers
Study Information System: 255153
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Bílek, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
5. 2. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Jiří Wolker|obraz autora|literatura|výuka|střední školaKeywords (English)
Jiří Wolker|The imagine of the Author|literature|educational contect|secondary school(česky): Diplomová práce se zabývá fenoménem obrazu autora, konkrétně se zaměřuje na obraz básníka Jiřího Wolkera ve středoškolské výuce literatury. Teoretické vymezení pojmu obraz autora se odráží od dřívějších výkladů. Konstrukce obrazu Jiřího Wolkera se realizuje na základě středoškolských učebnic, příruček a čítanek. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jak se mění konstanty autorského obrazu Jiřího Wolkera od 50. let 20. století až do 20. let 21. století a jaké aspekty se na obraze tohoto autora podílí, a také analyzovat výklady děl a konstanty autorova života. Diplomová práce se nejprve zabývá vymezením aspektů působících na Wolkerův obraz, poté přechází k jednotlivým konstantám, a to k autorově životu, k výkladu jeho díla před r. 1989 a po r. 1989. Průběžně dochází k porovnání změn v interpretaci autorovy pozice a díla pro účely výuky literatury. Práce slouží pro výzkum tohoto didaktického problému, a tak přispívá k předchozí podobné výzkumné práci svým zaměřením na obraz dalšího spisovatele. Zjištění práce pak mají povahu především teoretickou, generují obraz Jiřího Wolkera ve výuce a jeho proměny.
(in English): The thesis deals with the phenomenon of the image of the author, specifically the thesis is focused on the image of the poet Jiří Wolker in the secondary school literature education. The theoretical definition of concept of the author's image reflects on previous interpretations. The construction of Jiří Wolker's image is realized on the basis of high school textbooks, manuals and reading books. The aim of this thesis was to find out how the constants of Jiří Wolker's image changes from the 1950s to the 1920s and what aspects contribute to the image of this author, as well as to analyze the interpretations of the works and the constants of the author's life. The thesis first deals with the definition of the aspects affecting Wolker's image, then moves on to the individual constants, namely the author's life and the interpretation of his works before and after year 1989. The changes in the interpretation of the author's position and work for the purpose of teaching literature are compared. The thesis serves to investigate this didactic problem and thus contributes to previous similar research work by its focus on the image of another writer. The findings of the thesis are then primarily theoretical in nature, generating an image of Jiří Wolker in teaching and its transformations.