Zobrazit minimální záznam

By the Paths Through the Text: Didactic Interpretation and Interpretive Tasks in Secondary School Literature Teaching
dc.contributor.advisorKrálíková, Andrea
dc.creatorVojtíšek, Ondřej
dc.date.accessioned2024-04-08T13:33:54Z
dc.date.available2024-04-08T13:33:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/188344
dc.description.abstractLiterary work as a landscape - interpretation of text as setting a path in it - a didactic interpretation as providing a map. This (largely familiar and well-established) metaphor is at the heart of the work entitled By the Paths Through the Text: Didactic Interpretation and Interpretive Tasks in Secondary School Literature Teaching. Even with the help of that image (but mainly underpinned by reception and semiotic literary theories), the text in its first chapters establishes and elaborates such a conception of interpretation (the formulation of meaning in relation to a particular reader) and its didactic attribute (its own potential to teach interpretation), which seems to be advantageous for thinking about interpretation- oriented teaching (and interpretation taking place in dialogue more generally) and about the possibilities to assess (especially with closed tasks) the degree of students' acquisition of the process of interpretation, in the last chapters. To this end, it puts the theoretical concept of 'interpretation skills' - the possibility of segmenting the act of the journey towards interpretation into potential steps that can be intelligibly named, taught and (relatively separately) tested - at the centre, and even attempts a tentative enumeration of these. This list, then, is not meant...en_US
dc.description.abstractLiterární dílo jako krajina - interpretace textu jako stanovení trasy v ní - didaktická interpretace jako poskytování mapy. Tato (do velké míry známá a osvědčená) metaforika stojí v základech práce s názvem Cestami textem: Didaktická interpretace a interpretační úlohy ve středoškolské výuce literatury. I za pomoci daného obrazu (ale především s oporou o recepční a sémiotické literární teorie) text v prvních kapitolách stanovuje a rozpracovává takové pojetí interpretace (formulace smyslu vzhledem k určitému čtenáři) a jejího didaktického příznaku (vlastního potenciálu učit interpretování), které se jeví být výhodné pro uvažování o interpretačně zaměřené výuce (a interpretaci odehrávající se v dialogu obecněji) a o možnostech testovat (zejm. uzavřenými úlohami) míru žákovského osvojení si procesu interpretování v kapitolách posledních. K tomuto účelu staví do centra teoretický koncept "interpretačních dovedností" - možnost segmentovat akt cesty k interpretaci do jednotlivých potenciálních kroků, které lze srozumitelně pojmenovat, vyučovat a (relativně odděleně) ověřovat - a pokouší se i o jejich předběžný výčet. Ten potom není algoritmem interpretace či návodem k ní, nýbrž deskripcí úkonů vedoucích k interpretaci hypoteticky a pouze v případě souladu s konkrétním textem. Všechny tyto teoretické...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectinterpretace|literární interpretace|didaktická interpretace|didaktika literatury|výukové pracovní listy|interpretační mapa|interpretační dovednosti|ústní maturitní zkouška|dialogická interpretace|dialogické vyučování|Dílna České knižnice|interpretační testování|uzavřené testové úlohy|testování dovedností|Médeia|Blood on the Tracks|České nebe|O myších a lidech|Kde život náš je v půli se svou poutí|Dvojí domov|literatura psaná ženami|Sylvia Plathová|Cukrárna u Šilhavého Jimacs_CZ
dc.subjectinterpretation|literary interpretation|didactic interpretation|didactics of literature|interpretation map|teaching worksheets|interpretation skills|oral final exam|dialogic interpretation|dialogic teaching|Dílna Česká knižnice|interpretation testing|objective question types|skills testing|Medea|Blood on the Tracks|Czech Heaven|Of Mice and Men|Midway Upon the Journey of Our Life|Double Being|women's writing|The Cross-Eyed Jim Confectioneryen_US
dc.titleCestami textem: Didaktická interpretace a interpretační úlohy ve středoškolské výuce literaturycs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-11-23
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId205325
dc.title.translatedBy the Paths Through the Text: Didactic Interpretation and Interpretive Tasks in Secondary School Literature Teachingen_US
dc.contributor.refereeKoten, Jiří
dc.contributor.refereeVojtěch, Daniel
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Czech Literature and Literary Theoryen_US
thesis.degree.disciplineDějiny české literatury a teorie literaturycs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny české literatury a teorie literaturycs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Czech Literature and Literary Theoryen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csLiterární dílo jako krajina - interpretace textu jako stanovení trasy v ní - didaktická interpretace jako poskytování mapy. Tato (do velké míry známá a osvědčená) metaforika stojí v základech práce s názvem Cestami textem: Didaktická interpretace a interpretační úlohy ve středoškolské výuce literatury. I za pomoci daného obrazu (ale především s oporou o recepční a sémiotické literární teorie) text v prvních kapitolách stanovuje a rozpracovává takové pojetí interpretace (formulace smyslu vzhledem k určitému čtenáři) a jejího didaktického příznaku (vlastního potenciálu učit interpretování), které se jeví být výhodné pro uvažování o interpretačně zaměřené výuce (a interpretaci odehrávající se v dialogu obecněji) a o možnostech testovat (zejm. uzavřenými úlohami) míru žákovského osvojení si procesu interpretování v kapitolách posledních. K tomuto účelu staví do centra teoretický koncept "interpretačních dovedností" - možnost segmentovat akt cesty k interpretaci do jednotlivých potenciálních kroků, které lze srozumitelně pojmenovat, vyučovat a (relativně odděleně) ověřovat - a pokouší se i o jejich předběžný výčet. Ten potom není algoritmem interpretace či návodem k ní, nýbrž deskripcí úkonů vedoucích k interpretaci hypoteticky a pouze v případě souladu s konkrétním textem. Všechny tyto teoretické...cs_CZ
uk.abstract.enLiterary work as a landscape - interpretation of text as setting a path in it - a didactic interpretation as providing a map. This (largely familiar and well-established) metaphor is at the heart of the work entitled By the Paths Through the Text: Didactic Interpretation and Interpretive Tasks in Secondary School Literature Teaching. Even with the help of that image (but mainly underpinned by reception and semiotic literary theories), the text in its first chapters establishes and elaborates such a conception of interpretation (the formulation of meaning in relation to a particular reader) and its didactic attribute (its own potential to teach interpretation), which seems to be advantageous for thinking about interpretation- oriented teaching (and interpretation taking place in dialogue more generally) and about the possibilities to assess (especially with closed tasks) the degree of students' acquisition of the process of interpretation, in the last chapters. To this end, it puts the theoretical concept of 'interpretation skills' - the possibility of segmenting the act of the journey towards interpretation into potential steps that can be intelligibly named, taught and (relatively separately) tested - at the centre, and even attempts a tentative enumeration of these. This list, then, is not meant...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV