dc.contributor.advisor | Králíková, Andrea | |
dc.creator | Vojtíšek, Ondřej | |
dc.date.accessioned | 2024-04-08T13:33:54Z | |
dc.date.available | 2024-04-08T13:33:54Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/188344 | |
dc.description.abstract | Literary work as a landscape - interpretation of text as setting a path in it - a didactic interpretation as providing a map. This (largely familiar and well-established) metaphor is at the heart of the work entitled By the Paths Through the Text: Didactic Interpretation and Interpretive Tasks in Secondary School Literature Teaching. Even with the help of that image (but mainly underpinned by reception and semiotic literary theories), the text in its first chapters establishes and elaborates such a conception of interpretation (the formulation of meaning in relation to a particular reader) and its didactic attribute (its own potential to teach interpretation), which seems to be advantageous for thinking about interpretation- oriented teaching (and interpretation taking place in dialogue more generally) and about the possibilities to assess (especially with closed tasks) the degree of students' acquisition of the process of interpretation, in the last chapters. To this end, it puts the theoretical concept of 'interpretation skills' - the possibility of segmenting the act of the journey towards interpretation into potential steps that can be intelligibly named, taught and (relatively separately) tested - at the centre, and even attempts a tentative enumeration of these. This list, then, is not meant... | en_US |
dc.description.abstract | Literární dílo jako krajina - interpretace textu jako stanovení trasy v ní - didaktická interpretace jako poskytování mapy. Tato (do velké míry známá a osvědčená) metaforika stojí v základech práce s názvem Cestami textem: Didaktická interpretace a interpretační úlohy ve středoškolské výuce literatury. I za pomoci daného obrazu (ale především s oporou o recepční a sémiotické literární teorie) text v prvních kapitolách stanovuje a rozpracovává takové pojetí interpretace (formulace smyslu vzhledem k určitému čtenáři) a jejího didaktického příznaku (vlastního potenciálu učit interpretování), které se jeví být výhodné pro uvažování o interpretačně zaměřené výuce (a interpretaci odehrávající se v dialogu obecněji) a o možnostech testovat (zejm. uzavřenými úlohami) míru žákovského osvojení si procesu interpretování v kapitolách posledních. K tomuto účelu staví do centra teoretický koncept "interpretačních dovedností" - možnost segmentovat akt cesty k interpretaci do jednotlivých potenciálních kroků, které lze srozumitelně pojmenovat, vyučovat a (relativně odděleně) ověřovat - a pokouší se i o jejich předběžný výčet. Ten potom není algoritmem interpretace či návodem k ní, nýbrž deskripcí úkonů vedoucích k interpretaci hypoteticky a pouze v případě souladu s konkrétním textem. Všechny tyto teoretické... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | interpretace|literární interpretace|didaktická interpretace|didaktika literatury|výukové pracovní listy|interpretační mapa|interpretační dovednosti|ústní maturitní zkouška|dialogická interpretace|dialogické vyučování|Dílna České knižnice|interpretační testování|uzavřené testové úlohy|testování dovedností|Médeia|Blood on the Tracks|České nebe|O myších a lidech|Kde život náš je v půli se svou poutí|Dvojí domov|literatura psaná ženami|Sylvia Plathová|Cukrárna u Šilhavého Jima | cs_CZ |
dc.subject | interpretation|literary interpretation|didactic interpretation|didactics of literature|interpretation map|teaching worksheets|interpretation skills|oral final exam|dialogic interpretation|dialogic teaching|Dílna Česká knižnice|interpretation testing|objective question types|skills testing|Medea|Blood on the Tracks|Czech Heaven|Of Mice and Men|Midway Upon the Journey of Our Life|Double Being|women's writing|The Cross-Eyed Jim Confectionery | en_US |
dc.title | Cestami textem: Didaktická interpretace a interpretační úlohy ve středoškolské výuce literatury | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-11-23 | |
dc.description.department | Department of Czech and Comparative Literature | en_US |
dc.description.department | Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 205325 | |
dc.title.translated | By the Paths Through the Text: Didactic Interpretation and Interpretive Tasks in Secondary School Literature Teaching | en_US |
dc.contributor.referee | Koten, Jiří | |
dc.contributor.referee | Vojtěch, Daniel | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Czech Literature and Literary Theory | en_US |
thesis.degree.discipline | Dějiny české literatury a teorie literatury | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literature | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny české literatury a teorie literatury | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Czech Literature and Literary Theory | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Literární dílo jako krajina - interpretace textu jako stanovení trasy v ní - didaktická interpretace jako poskytování mapy. Tato (do velké míry známá a osvědčená) metaforika stojí v základech práce s názvem Cestami textem: Didaktická interpretace a interpretační úlohy ve středoškolské výuce literatury. I za pomoci daného obrazu (ale především s oporou o recepční a sémiotické literární teorie) text v prvních kapitolách stanovuje a rozpracovává takové pojetí interpretace (formulace smyslu vzhledem k určitému čtenáři) a jejího didaktického příznaku (vlastního potenciálu učit interpretování), které se jeví být výhodné pro uvažování o interpretačně zaměřené výuce (a interpretaci odehrávající se v dialogu obecněji) a o možnostech testovat (zejm. uzavřenými úlohami) míru žákovského osvojení si procesu interpretování v kapitolách posledních. K tomuto účelu staví do centra teoretický koncept "interpretačních dovedností" - možnost segmentovat akt cesty k interpretaci do jednotlivých potenciálních kroků, které lze srozumitelně pojmenovat, vyučovat a (relativně odděleně) ověřovat - a pokouší se i o jejich předběžný výčet. Ten potom není algoritmem interpretace či návodem k ní, nýbrž deskripcí úkonů vedoucích k interpretaci hypoteticky a pouze v případě souladu s konkrétním textem. Všechny tyto teoretické... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Literary work as a landscape - interpretation of text as setting a path in it - a didactic interpretation as providing a map. This (largely familiar and well-established) metaphor is at the heart of the work entitled By the Paths Through the Text: Didactic Interpretation and Interpretive Tasks in Secondary School Literature Teaching. Even with the help of that image (but mainly underpinned by reception and semiotic literary theories), the text in its first chapters establishes and elaborates such a conception of interpretation (the formulation of meaning in relation to a particular reader) and its didactic attribute (its own potential to teach interpretation), which seems to be advantageous for thinking about interpretation- oriented teaching (and interpretation taking place in dialogue more generally) and about the possibilities to assess (especially with closed tasks) the degree of students' acquisition of the process of interpretation, in the last chapters. To this end, it puts the theoretical concept of 'interpretation skills' - the possibility of segmenting the act of the journey towards interpretation into potential steps that can be intelligibly named, taught and (relatively separately) tested - at the centre, and even attempts a tentative enumeration of these. This list, then, is not meant... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |