Zobrazit minimální záznam

Anglická přirovnání v korpusových datech
dc.contributor.advisorKlégr, Aleš
dc.creatorEmmer, Jaroslav
dc.date.accessioned2024-04-08T11:26:13Z
dc.date.available2024-04-08T11:26:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/188338
dc.description.abstractThis thesis presents a corpus-based investigation that focuses on adjectival similes. As similes are often overshadowed by metaphors, the existing research on similes using empirical evidence is relatively scarce. The presented work provides a complex account of adjectival similes in corpora using data from multiple heterogeneous sources. The methodology for mining adjectival similes from corpora is thoroughly described, along with the associated pitfalls. As every corpus requires a different approach, the CQL query designs are presented individually for each researched corpus. The corpus-based mining yielded a list of 309 unique adjectival similes. The obtained data are subjected to meticulous scrutiny in the form of both formal and content analyses. Following a statistical overview of the data collected from each corpus, the 60 most frequent similes are presented in detail, including their meanings and functions, typical targets, related similes, and frequencies. These similes are then searched in respected online dictionaries, and the findings suggest that dictionaries struggle to keep up with corpus evidence. The formal analysis shows a strong preference for monosyllabic constituting elements. Regarding their content, adjectival similes can be divided into five general ground- centred groups...en_US
dc.description.abstractTato práce se věnuje korpusovému zkoumání adjektivních přirovnání. Jelikož přirovnání jsou často zastíněna metaforou, dosavadní výzkum přirovnání na základě empirických dat není příliš rozsáhlý. Předkládaná práce přináší komplexní rozbor adjektivních přirovnání v korpusových datech, přičemž pracuje s různorodými korpusy. Metodologie získávání adjektivních přirovnání z korpusů je detailně popsána včetně souvisejících úskalí. Vzhledem k tomu, že každý korpus vyžaduje jiný způsob dotazování, jsou CQL dotazy prezentovány pro jednotlivé korpusy zvlášť. Korpusové šetření vyústilo v seznam 309 adjektivních přirovnání, a získaná data jsou podrobena formální a obsahové analýze. Po statistickém přehledu dat v rámci jednotlivých korpusů následuje detailní výklad 60 nejfrekventovanějších přirovnání zahrnující jejich význam a funkci, typická komparanda, související přirovnání a dílčí frekvence. Tato přirovnání jsou poté vyhledána v renomovaných online slovnících. Výsledky ukazují, že slovníky opomíjejí mnoho přirovnání, která jsou v korpusových datech frekventovaná. Formální analýza dokládá, že nejčastější anglická adjektivní přirovnání preferují jednoslabičné komponenty. Z obsahové analýzy vyplývá, že přirovnání lze členit do širších skupin podle tertia comparationis (pět podskupin), nebo komparáta (tři...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectCQL dotazy|frazeologie|frekvence|idiomatičnost|korpusy|přirovnání|slovníkycs_CZ
dc.subjectcorpora|CQL queries|dictionaries|frequency|idiomaticity|phraseology|simileen_US
dc.titleEnglish Idioms of Comparison in Corpus Dataen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-12-08
dc.description.departmentDepartment of the English Language and ELT Methodologyen_US
dc.description.departmentÚstav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId182068
dc.title.translatedAnglická přirovnání v korpusových datechcs_CZ
dc.contributor.refereeKopřivová, Marie
dc.contributor.refereeMalá, Markéta
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish Languageen_US
thesis.degree.disciplineAnglický jazykcs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglický jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish Languageen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTato práce se věnuje korpusovému zkoumání adjektivních přirovnání. Jelikož přirovnání jsou často zastíněna metaforou, dosavadní výzkum přirovnání na základě empirických dat není příliš rozsáhlý. Předkládaná práce přináší komplexní rozbor adjektivních přirovnání v korpusových datech, přičemž pracuje s různorodými korpusy. Metodologie získávání adjektivních přirovnání z korpusů je detailně popsána včetně souvisejících úskalí. Vzhledem k tomu, že každý korpus vyžaduje jiný způsob dotazování, jsou CQL dotazy prezentovány pro jednotlivé korpusy zvlášť. Korpusové šetření vyústilo v seznam 309 adjektivních přirovnání, a získaná data jsou podrobena formální a obsahové analýze. Po statistickém přehledu dat v rámci jednotlivých korpusů následuje detailní výklad 60 nejfrekventovanějších přirovnání zahrnující jejich význam a funkci, typická komparanda, související přirovnání a dílčí frekvence. Tato přirovnání jsou poté vyhledána v renomovaných online slovnících. Výsledky ukazují, že slovníky opomíjejí mnoho přirovnání, která jsou v korpusových datech frekventovaná. Formální analýza dokládá, že nejčastější anglická adjektivní přirovnání preferují jednoslabičné komponenty. Z obsahové analýzy vyplývá, že přirovnání lze členit do širších skupin podle tertia comparationis (pět podskupin), nebo komparáta (tři...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis presents a corpus-based investigation that focuses on adjectival similes. As similes are often overshadowed by metaphors, the existing research on similes using empirical evidence is relatively scarce. The presented work provides a complex account of adjectival similes in corpora using data from multiple heterogeneous sources. The methodology for mining adjectival similes from corpora is thoroughly described, along with the associated pitfalls. As every corpus requires a different approach, the CQL query designs are presented individually for each researched corpus. The corpus-based mining yielded a list of 309 unique adjectival similes. The obtained data are subjected to meticulous scrutiny in the form of both formal and content analyses. Following a statistical overview of the data collected from each corpus, the 60 most frequent similes are presented in detail, including their meanings and functions, typical targets, related similes, and frequencies. These similes are then searched in respected online dictionaries, and the findings suggest that dictionaries struggle to keep up with corpus evidence. The formal analysis shows a strong preference for monosyllabic constituting elements. Regarding their content, adjectival similes can be divided into five general ground- centred groups...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV