Role stereotypů a předsudků ve výuce německého jazyka na základních školách
The role of stereotypes and prejudices in the teaching of the German language at primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187636Identifikátory
SIS: 253944
Kolekce
- Kvalifikační práce [19346]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Botlík Nuc, Tomáš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství německého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra germanistiky
Datum obhajoby
11. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
výuka německého jazyka, němčina jako další cizí jazyk, interkulturní komunikační kompetence, předsudky, stereotypyKlíčová slova (anglicky)
German language teaching, German as a second foreign language, intercultural communication competence, prejudices, stereotypesTato diplomová práce se zaměřuje na roli stereotypů a předsudků ve výuce německého jazyka na 2. stupni základní školy a klade si za cíl přispět k širšímu chápání vztahu mezi stereotypy, předsudky a výukou němčiny, a to jak na akademické půdě, tak v kontextu praktického pedagogického působení. Teoretická část práce se zabývá výukou němčiny jako cizího jazyka, analýzou RVP a klíčových kompetencí ve vztahu ke stereotypům a předsudkům, charakteristikami stereotypů a předsudků a rozdílu mezi těmito dvěma pojmy. Praktická část práce se zaměřuje na realizaci výzkumu, jež je uskutečněn formou dotazníků pro žáky základních škol, strukturovanými rozhovory s vyučujícími němčiny na základních školách a analýzou školních vzdělávacích programů jednotlivých základních škol. Data získaná z výzkumu jsou analyzována a interpretována za účelem identifikace konkrétních stereotypů a předsudků, které ovlivňují výuku jazyka.
The diplomat heses focuses on the role of stereotypes and prejudice in the teaching of the German language at primary school. This thesis aims to contribute to a broader understanding of the relationship between stereotypes, prejudice and the teaching of German, both in academia and in the context of practical pedagogical practice. The theoretical part of the thesis deals with the teaching of German as a foreign language, the characteristics of the RVP, key competences and the definition of stereotypes and prejudices, including their characteristics, types and the difference between the two concepts. The practical part of the thesis focuses on the implementation of the research, which is carried out in the form of questionnaires for lower secondary school pupils, structured interviews with German language teachers and an analysis of the school curricula of individual elementary schools. The results of the study provide important insights into the influence of stereotypes and prejudice on German language teaching in primary school level 2. The findings help to identify areas in which to focus on eliminating or mitigating the negative influence of these phenomena. Based on these findings, recommendations and strategies for effective German language teaching with regard to the prevention and reduction...