Zobrazit minimální záznam

Praha jako časová kapsle, nebo moderní město? Emanuel Frynta a Marthe Robert se vydávají po Kafkových stopách
dc.contributor.authorTuckerová, Veronika
dc.date.accessioned2023-11-08T11:00:41Z
dc.date.available2023-11-08T11:00:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/186942
dc.language.isodecs
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs
dc.subjectFranz Kafkacs
dc.subjectEmanuel Fryntacs
dc.subjectReceptioncs
dc.subjectPraguecs
dc.subjectCzechoslovakiacs
dc.titlePrag als Zeitkapsel oder als moderne Stadt? Emanuel Frynta und Marthe Robert wandeln auf Kafkas Spurencs
dc.typeVědecký článekcs
dcterms.accessRightsopenAccess
dcterms.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
dc.title.translatedPraha jako časová kapsle, nebo moderní město? Emanuel Frynta a Marthe Robert se vydávají po Kafkových stopáchcs
uk.abstract.csČlánek zkoumá konstruovanou "starou Prahu" (Alt-Prag), do níž odborná i populární literatura umístila Franze Kafku. Tento reduktivní konstrukt vznikl v době rychlé modernizace a industrializace města na přelomu 19. a 20. století. Kafkův současník Paul Eisner vytvořil koncept "trojího ghetta", který se překrýval s konceptem "staré Prahy". Emanuel Frynta v koláži textů a fotografií z konce 40. a 50. let 20. století situoval Kafku do "staré Prahy" a vytvořil katalog Kafkových pražských míst. Koncept "staré Prahy" však kontrastoval s rychle rostoucím a modernizujícím se městem. Kafka, který byl ve svém psaní modernistou, se plně zapojil do nového života města, jeho kaváren a kin. Spojení Kafky se "starou Prahou" se v 60. letech 20. století zakořenilo a bylo československým komunistickým státem sankcionováno v cizojazyčných knihách určených na export. Od druhé poloviny padesátých let přijížděli do Prahy západní turisté, kteří Kafku hledali a na autorovo město pohlíželi prostřednictvím konstruovaného obrazu Prahy minulé.cs
uk.abstract.enThe article examines the constructed “old Prague” (Alt‑Prag), in which scholarly and popular literature placed Franz Kafka. This reductive construct emerged during the rapid modernization and industrialization of the city at the turn of the 20th century. Kafka’s contemporary Paul Eisner developed a “triple ghetto” concept that overlapped with that of “old Prague.” Emanuel Frynta’s collage of texts and photos from the late 1940s and the 1950s situated Kafka in the “old Prague” and established a catalogue of Kafka’s Prague places. The “old Prague” concept however contrasted with the quickly growing and modernizing city. A modernist in his writing, Kafka fully took part in the new life of the city, its cafes, and cinemas. The link between Kafka and “old Prague” became entrenched by the 1960s and sanctioned by the Czechoslovak Communist state in foreign‑language books for export. Starting in the second half of the 1950s, Western tourists came to Prague to search for Kafka, and viewed the author’s city through the constructed image of a by‑gone Prague.cs
dc.publisher.publicationPlacePrahacs
uk.internal-typeuk_publication
dc.description.startPage89cs
dc.description.endPage100cs
dcterms.isPartOf.nameBrückende
dcterms.isPartOf.journalYear2023
dcterms.isPartOf.journalVolume2023
dcterms.isPartOf.journalIssue1
dcterms.isPartOf.issn2695-043X
dc.relation.isPartOfUrlhttps://bruecken.ff.cuni.cz/


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV