dc.contributor.author | Budňák, Jan | |
dc.date.accessioned | 2023-11-08T10:44:46Z | |
dc.date.available | 2023-11-08T10:44:46Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/186939 | |
dc.language.iso | de | cs |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs |
dc.subject | Czechoslovakia | cs |
dc.subject | social democracy | cs |
dc.subject | Bruno Adler | cs |
dc.subject | Ernst Sommer | cs |
dc.subject | modernity | cs |
dc.subject | region | cs |
dc.title | Wieviel Moderne verträgt Die Provinz? Überlegungen zur Moderne als Literatur- und Subjektform in der Karlsbader Zeitschrift Die Provinz (1924)* | cs |
dc.type | Vědecký článek | cs |
dcterms.accessRights | openAccess | |
dcterms.license | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/ | |
dc.title.translated | Kolik modernosti snese Die Provinz? Úvahy o modernismu jako literární a předmětné formě v karlovarském časopise Die Provinz (1924)* | cs |
uk.abstract.cs | Tento článek analyzuje význam pojmů provincie a modernita v časopise Die Provinz (1924). Tato "moderní revue" (jak uvádí jedna ze sebe-reklam), určená především pro (německy mluvící) Československo (podtitul: čtrnáctideník pro Československo) a vydávaná dvěma sociálně demokraticky smýšlejícími intelektuály blízkými umělecké avantgardě (Ernst Sommer, Bruno Adler/Urban Roedl), sleduje především vzdělávací účel: "provincie", kterou oslovuje, je zdůrazňována jako aktuální sféra "lidského", avšak s předznamenáním utopického. Její moderní rysy spočívají především v socializaci či solidarizaci politické perspektivy, která je zaměřena proti (národním, regionálním, kulturním) partikularismům. Postburžoazní pohledy na subjekt, například ve smyslu chladné persony Nové věcnosti (Lethen) nebo socialistického kolektivního subjektu, či postburžoazní pohledy na literaturu ve smyslu rozchodu s tradicí nebo otevření se avantgardám však časopisu dosvědčit nelze. Časopis tak ilustruje specifický hybrid buržoazní a postburžoazní moderny. | cs |
uk.abstract.en | This paper analyses the significance of the concepts of province and modernity in the journal Die Provinz (1924). This “modern revue” (as one of the self‑advertisements puts it), intended primarily for (German‑speaking) Czechoslovakia (subtitle: Semimonthly for Czechoslovakia) and published by two social‑democratically minded intellectuals close to the artistic avant‑garde (Ernst Sommer, Bruno Adler/Urban Roedl), pursues above all an educational purpose: the ‘province’ which it addresses is emphasised as the actual sphere of the ‘human’, but with the portent of the utopian. Its modern features consist above all in the socialisation or solidarisation of the political perspective, which is directed against (national, regional, cultural) particularisms. Post‑bourgeois views of the subject, for example in the sense of the cold persona of the New Objectivity (Lethen) or the socialist collective subject, or post‑bourgeois views of literature in the sense of a break with tradition or an opening to avant‑gardes, however, cannot be attested to the journal. The journal thus illustrates a specific hybrid of bourgeois and post‑bourgeois modernity. | cs |
dc.publisher.publicationPlace | Praha | cs |
uk.internal-type | uk_publication | |
dc.description.startPage | 31 | cs |
dc.description.endPage | 40 | cs |
dcterms.isPartOf.name | Brücken | de |
dcterms.isPartOf.journalYear | 2023 | |
dcterms.isPartOf.journalVolume | 2023 | |
dcterms.isPartOf.journalIssue | 1 | |
dcterms.isPartOf.issn | 2695-043X | |
dc.relation.isPartOfUrl | https://bruecken.ff.cuni.cz/ | |