Zobrazit minimální záznam

Kolik modernosti snese Die Provinz? Úvahy o modernismu jako literární a předmětné formě v karlovarském časopise Die Provinz (1924)*
dc.contributor.authorBudňák, Jan
dc.date.accessioned2023-11-08T10:44:46Z
dc.date.available2023-11-08T10:44:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/186939
dc.language.isodecs
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs
dc.subjectCzechoslovakiacs
dc.subjectsocial democracycs
dc.subjectBruno Adlercs
dc.subjectErnst Sommercs
dc.subjectmodernitycs
dc.subjectregioncs
dc.titleWieviel Moderne verträgt Die Provinz? Überlegungen zur Moderne als Literatur- und Subjektform in der Karlsbader Zeitschrift Die Provinz (1924)*cs
dc.typeVědecký článekcs
dcterms.accessRightsopenAccess
dcterms.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
dc.title.translatedKolik modernosti snese Die Provinz? Úvahy o modernismu jako literární a předmětné formě v karlovarském časopise Die Provinz (1924)*cs
uk.abstract.csTento článek analyzuje význam pojmů provincie a modernita v časopise Die Provinz (1924). Tato "moderní revue" (jak uvádí jedna ze sebe-reklam), určená především pro (německy mluvící) Československo (podtitul: čtrnáctideník pro Československo) a vydávaná dvěma sociálně demokraticky smýšlejícími intelektuály blízkými umělecké avantgardě (Ernst Sommer, Bruno Adler/Urban Roedl), sleduje především vzdělávací účel: "provincie", kterou oslovuje, je zdůrazňována jako aktuální sféra "lidského", avšak s předznamenáním utopického. Její moderní rysy spočívají především v socializaci či solidarizaci politické perspektivy, která je zaměřena proti (národním, regionálním, kulturním) partikularismům. Postburžoazní pohledy na subjekt, například ve smyslu chladné persony Nové věcnosti (Lethen) nebo socialistického kolektivního subjektu, či postburžoazní pohledy na literaturu ve smyslu rozchodu s tradicí nebo otevření se avantgardám však časopisu dosvědčit nelze. Časopis tak ilustruje specifický hybrid buržoazní a postburžoazní moderny.cs
uk.abstract.enThis paper analyses the significance of the concepts of province and modernity in the journal Die Provinz (1924). This “modern revue” (as one of the self‑advertisements puts it), intended primarily for (German‑speaking) Czechoslovakia (subtitle: Semimonthly for Czechoslovakia) and published by two social‑democratically minded intellectuals close to the artistic avant‑garde (Ernst Sommer, Bruno Adler/Urban Roedl), pursues above all an educational purpose: the ‘province’ which it addresses is emphasised as the actual sphere of the ‘human’, but with the portent of the utopian. Its modern features consist above all in the socialisation or solidarisation of the political perspective, which is directed against (national, regional, cultural) particularisms. Post‑bourgeois views of the subject, for example in the sense of the cold persona of the New Objectivity (Lethen) or the socialist collective subject, or post‑bourgeois views of literature in the sense of a break with tradition or an opening to avant‑gardes, however, cannot be attested to the journal. The journal thus illustrates a specific hybrid of bourgeois and post‑bourgeois modernity.cs
dc.publisher.publicationPlacePrahacs
uk.internal-typeuk_publication
dc.description.startPage31cs
dc.description.endPage40cs
dcterms.isPartOf.nameBrückende
dcterms.isPartOf.journalYear2023
dcterms.isPartOf.journalVolume2023
dcterms.isPartOf.journalIssue1
dcterms.isPartOf.issn2695-043X
dc.relation.isPartOfUrlhttps://bruecken.ff.cuni.cz/


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV