Mediální vzdělávání na pražských gymnáziích z pohledu studentů a učitelů
Media education in Prague high schools from the perspective of students and teachers
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185989Identifikátory
SIS: 257862
Kolekce
- Kvalifikační práce [18438]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jirák, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
19. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Média, Mediální vzdělávání, Mediální gramotnost, Mediální výchova, ŠkolstvíKlíčová slova (anglicky)
Media, Media Education, Media Literacy, Media Studies, Educational SystemCílem této diplomové práce je výzkum mediálního vzdělávání na vyšších stupních pražských gymnázií, a to kvalitativní metodou z pohledu hlavních aktérů - studentů a učitelů. Hlavním impulzem pro zaměření na gymnaziální studenty z Prahy bylo, že právě tato skupina dosahuje nejvyšších výsledků, co se týče úrovně mediální gramotnosti napříč českými studenty. Pro účely analýzy byla použita data sesbíraná skrze polostrukturované hloubkové rozhovory s pedagogy na pražských gymnáziích, ohnisková skupina se studenty druhého ročníku čtyřletého studijního programu Gymnázia Na Zatlance a online dotazník, který vyplnilo 55 studentů z různých pražských gymnázií. Data byla následně analyzována metodou otevřeného kódování a tematické analýzy. Výsledky ukázaly, že ačkoliv je mediální výchova zařazena jako průřezové téma do rámcově vzdělávacího plánu, polovina respondentů odpověděla, že se jim mediálního vzdělávání nedostává. Zároveň ukázal, že její zařazení do výuky závisí na jednotlivých učitelích a jejich osobní motivaci k její výuce. Učitelé pak cítí nedostatečný prostor a prioritizaci tématu ze strany vedení škol. Pokud se výuka na školách vyskytuje, tak spíše jako průřezové téma, pouze zřídka jako samostatný předmět. Učitelé i žáci se cítí částečně gramotní. Žáci cítí větší jistotu při ovládání nových...
The aim of this master's thesis was to inquire into media education in Prague's high schools using the qualitative methods from the point of view of its two main participants - students and teachers. The main reason for focusing on these students was that they achieved the highest scores in media literacy among their peers from Czechia. For the purpose of the analysis, data were collected using in-depth semi-structured interviews with teachers from Prague's high schools, a focus group with second-year students from Gymnázium Na Zatlance, and an online questionnaire that was completed by 55 students from several high schools in Prague. The data were subsequently analyzed using the open coding method and thematic analysis. The results indicate that despite being classified as cross cutting topic in the Framework Education Programme by the Ministry of Education, more than half of the respondents reported receiving no media education. Furthermore, the results reveal that inclusion of media education in lectures depends mainly on the teachers and their personal motivation to incorporate it. On the other hand, teachers feel that they lack sufficient space and support from the school management. When media education is present in schools, it is mainly treated as a cross cutting topic rather than a...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Trendy a vnímání efektivity nástrojů media ralations v oboru PR
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOČalounová, Markéta (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Datum obhajoby: 12. 9. 2023This bachelor's thesis focuses on media relations, which are part of the field of PR. It aims to describe the current situation in the Czech PR and to find out whether traditional media relations tools are still effective ... -
Role oborových médií ve vzdělání studentů marketingu
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOPenkov, Radoslav (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2019)Datum obhajoby: 12. 6. 2019Bakalářská práce si klade za cíl popsat roli současných českých oborových médií v životě studentů a budoucích profesionálů z oblasti marketingové komunikace a public relations. Cílem práce je jednak zjistit vztah studentů ... -
Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOProcházková, Pavla (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Datum obhajoby: 1. 2. 2023Cílem diplomové práce s názvem "Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR" ("Use of Media in English Lessons in the Czech Republic") je zhodnotit používání starých, klasických i nových médií pří výuce angličtiny na ...