Zobrazit minimální záznam

Media education in Prague high schools from the perspective of students and teachers
dc.contributor.advisorOdstrčilová, Klára
dc.creatorNavrátilová, Tereza
dc.date.accessioned2023-11-07T19:42:11Z
dc.date.available2023-11-07T19:42:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/185989
dc.description.abstractThe aim of this master's thesis was to inquire into media education in Prague's high schools using the qualitative methods from the point of view of its two main participants - students and teachers. The main reason for focusing on these students was that they achieved the highest scores in media literacy among their peers from Czechia. For the purpose of the analysis, data were collected using in-depth semi-structured interviews with teachers from Prague's high schools, a focus group with second-year students from Gymnázium Na Zatlance, and an online questionnaire that was completed by 55 students from several high schools in Prague. The data were subsequently analyzed using the open coding method and thematic analysis. The results indicate that despite being classified as cross cutting topic in the Framework Education Programme by the Ministry of Education, more than half of the respondents reported receiving no media education. Furthermore, the results reveal that inclusion of media education in lectures depends mainly on the teachers and their personal motivation to incorporate it. On the other hand, teachers feel that they lack sufficient space and support from the school management. When media education is present in schools, it is mainly treated as a cross cutting topic rather than a...en_US
dc.description.abstractCílem této diplomové práce je výzkum mediálního vzdělávání na vyšších stupních pražských gymnázií, a to kvalitativní metodou z pohledu hlavních aktérů - studentů a učitelů. Hlavním impulzem pro zaměření na gymnaziální studenty z Prahy bylo, že právě tato skupina dosahuje nejvyšších výsledků, co se týče úrovně mediální gramotnosti napříč českými studenty. Pro účely analýzy byla použita data sesbíraná skrze polostrukturované hloubkové rozhovory s pedagogy na pražských gymnáziích, ohnisková skupina se studenty druhého ročníku čtyřletého studijního programu Gymnázia Na Zatlance a online dotazník, který vyplnilo 55 studentů z různých pražských gymnázií. Data byla následně analyzována metodou otevřeného kódování a tematické analýzy. Výsledky ukázaly, že ačkoliv je mediální výchova zařazena jako průřezové téma do rámcově vzdělávacího plánu, polovina respondentů odpověděla, že se jim mediálního vzdělávání nedostává. Zároveň ukázal, že její zařazení do výuky závisí na jednotlivých učitelích a jejich osobní motivaci k její výuce. Učitelé pak cítí nedostatečný prostor a prioritizaci tématu ze strany vedení škol. Pokud se výuka na školách vyskytuje, tak spíše jako průřezové téma, pouze zřídka jako samostatný předmět. Učitelé i žáci se cítí částečně gramotní. Žáci cítí větší jistotu při ovládání nových...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectMediaen_US
dc.subjectMedia Educationen_US
dc.subjectMedia Literacyen_US
dc.subjectMedia Studiesen_US
dc.subjectEducational Systemen_US
dc.subjectMédiacs_CZ
dc.subjectMediální vzdělávánícs_CZ
dc.subjectMediální gramotnostcs_CZ
dc.subjectMediální výchovacs_CZ
dc.subjectŠkolstvícs_CZ
dc.titleMediální vzdělávání na pražských gymnáziích z pohledu studentů a učitelůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-19
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId257862
dc.title.translatedMedia education in Prague high schools from the perspective of students and teachersen_US
dc.contributor.refereeJirák, Jan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMediální studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineMedia Studiesen_US
thesis.degree.programMedia Studiesen_US
thesis.degree.programMediální studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enMedia Studiesen_US
uk.degree-program.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem této diplomové práce je výzkum mediálního vzdělávání na vyšších stupních pražských gymnázií, a to kvalitativní metodou z pohledu hlavních aktérů - studentů a učitelů. Hlavním impulzem pro zaměření na gymnaziální studenty z Prahy bylo, že právě tato skupina dosahuje nejvyšších výsledků, co se týče úrovně mediální gramotnosti napříč českými studenty. Pro účely analýzy byla použita data sesbíraná skrze polostrukturované hloubkové rozhovory s pedagogy na pražských gymnáziích, ohnisková skupina se studenty druhého ročníku čtyřletého studijního programu Gymnázia Na Zatlance a online dotazník, který vyplnilo 55 studentů z různých pražských gymnázií. Data byla následně analyzována metodou otevřeného kódování a tematické analýzy. Výsledky ukázaly, že ačkoliv je mediální výchova zařazena jako průřezové téma do rámcově vzdělávacího plánu, polovina respondentů odpověděla, že se jim mediálního vzdělávání nedostává. Zároveň ukázal, že její zařazení do výuky závisí na jednotlivých učitelích a jejich osobní motivaci k její výuce. Učitelé pak cítí nedostatečný prostor a prioritizaci tématu ze strany vedení škol. Pokud se výuka na školách vyskytuje, tak spíše jako průřezové téma, pouze zřídka jako samostatný předmět. Učitelé i žáci se cítí částečně gramotní. Žáci cítí větší jistotu při ovládání nových...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this master's thesis was to inquire into media education in Prague's high schools using the qualitative methods from the point of view of its two main participants - students and teachers. The main reason for focusing on these students was that they achieved the highest scores in media literacy among their peers from Czechia. For the purpose of the analysis, data were collected using in-depth semi-structured interviews with teachers from Prague's high schools, a focus group with second-year students from Gymnázium Na Zatlance, and an online questionnaire that was completed by 55 students from several high schools in Prague. The data were subsequently analyzed using the open coding method and thematic analysis. The results indicate that despite being classified as cross cutting topic in the Framework Education Programme by the Ministry of Education, more than half of the respondents reported receiving no media education. Furthermore, the results reveal that inclusion of media education in lectures depends mainly on the teachers and their personal motivation to incorporate it. On the other hand, teachers feel that they lack sufficient space and support from the school management. When media education is present in schools, it is mainly treated as a cross cutting topic rather than a...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV