Faktory související s akademickým stresem u studentů českých vysokých škol
Factors related to academic stress among students of Czech universities
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/185780/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185780Identifikátory
SIS: 257090
Kolekce
- Kvalifikační práce [22964]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sládek, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
11. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Akademický stres|čeští vysokoškolští studenti|korelační studieKlíčová slova (anglicky)
Academic stress|Czech university students|correlation studyPráce si stanovila cíl prozkoumat téma akademického stresu studentů českých vysokých škol, zjistit, jakou úroveň prožívají, a hlavně ověřit, jestli charakteristiky studentů českých vysokých škol souvisí s jejich úrovní vnímaného akademického stresu. Konkrétně se jednalo o následující faktory: gender, ročník studia, obor studia, nezdravé stravování, průměrný čas strávený sledováním sociálních médií a tlak finanční situace. Pro změření jednotlivých charakteristik a úrovně akademického stresu proběhl vlastní sběr dat skrze dotazníkové šetření, do kterého studenti vstupovali samovýběrem, přičemž výsledný vzorek čítal 610 respondentů. V rámci dotazníku byl využit vlastní překlad škály PAS vnímaného akademického stresu, pro kterou byla naměřena vnitřní konzistence 0,83 pomocí Cronbachovy alfa, což představuje vyšší hodnotu než původní škála a lze ji označit za dostatečně reliabilní nástroj. Naměřené hodnoty akademického stresu poukázali na 18 % studentů se slabým akademickým stresem, 63 % se středním a 19 % s vysokým. Současně se podařilo potvrdit sedm z dvanácti stanovených hypotéz. Konkrétně se vyšší hodnoty akademického stresu ukázaly mezi studentkami, studenty veterinárních oborů, studenty, kteří častěji konzumovali některé vybrané potraviny nebo nápoje a horší vnímanou finanční situací. Tyto...
This study aimed to explore the topic of academic stress among students of Czech universities, to determine the level they experience, and most importantly, to verify whether the characteristics of students at Czech universities are related to their level of perceived academic stress. Specifically, the following factors were considered: gender, year of study, field of study, unhealthy eating, average time spent on social media, and financial situation pressure. To measure individual characteristics and the level of academic stress, data was collected through own questionnaire survey, which students entered by self-selection, and the final sample consisted of 610 respondents. The questionnaire utilized a self-translated version of the Perceived Academic Stress Scale (PAS), for which internal consistency was measured using Cronbach's alpha at 0.83. This represents a higher value than the original scale and can be considered a sufficiently reliable tool. The measured values of academic stress indicated 18 % of students with low academic stress, 63 % with moderate, and 19 % with high levels. At the same time, seven out of twelve hypotheses were confirmed. Specifically, higher values of academic stress were found among female students, students of veterinary fields, students who consumed some of the...