Jak tvorba fitness influencerů na Instagramu ovlivňuje vysokoškolské studenty a jejich vztah k tělesnému vzhledu
How the content of fitness influencers affects college students and their relationship to body image
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185025Identifikátory
SIS: 251091
Kolekce
- Kvalifikační práce [18349]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Švelch, Jaroslav
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Komunikační studia se specializací Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
11. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Fitness, influencer, body image, tělesný vzhled, Instagram, sociální sítěKlíčová slova (anglicky)
Fitness, influencer, body image, physical appearance, Instagram, social mediaBakalářská práce se věnuje složité problematice body image v souvislosti s fenoménem fitness. Autorka v rámci výzkumu zkoumá vliv populárních fitness influencerů působících na sociální síti Instagram na vysokoškolské studenty v kontextu vnímání vlastního tělesného vzhledu i svých vrstevníků. Teoretická část se zabývá Instagramem a jeho specifiky, dále problematikou body image v nejrůznějších souvislostech a neopomíjí ani samotný fenomén fitness a jeho propagaci vybranou skupinou influencerů. Empirická část práce je realizována prostřednictvím kvalitativního výzkumu s využitím ohniskové metody focus groups. Výzkum se soustředí především na předpokládanou souvztažnost mezi konzumací obsahu vybraných tvůrců a vnímáním významnosti tělesného vzhledu či vlastní sebehodnoty, ale i motivací ke zdravému životnímu stylu a ke sportu. Autorka se v práci snaží stanovit, jakým způsobem mohou být studenti ovlivňováni obsahem, jenž je tvořen fitness influencery na sociálních médiích, a dále vyhodnotit, zda se dotazovaní respondenti domnívají, že tento typ tvorby má pozitivní či negativní důsledky na ně samotné a další mladé lidi. Cílem není dosáhnout jednoznačných výsledků, ale spíše zmapovat převažující názory a různé způsoby smýšlení ve sféře vlivu fitness influencerů na body image vysokoškolských studentů.
The bachelor thesis deals with the complex issue of body image in the context of the fitness phenomenon. The author's research examines the influence of popular fitness influencers on the social network Instagram on university students in the context of their perception of their own body image and that of their peers. The theoretical part deals with Instagram and its specifics, the issue of body image in various contexts and does not neglect the phenomenon of fitness and its promotion by a selected group of influencers. The empirical part of the work is carried out through qualitative research using the focus group method. The research focuses primarily on the assumed correlation between the consumption of content by selected creators and the perceived importance of physical appearance or self-worth, as well as motivation for a healthy lifestyle and sport. In this thesis, the author seeks to determine how students may be influenced by content created by fitness influencers on social media, and to assess whether the interviewees believe that this type of content creation has positive or negative consequences for themselves and other young people. The aim is not to achieve clear-cut results, but rather to map the prevailing views and different mindsets in the sphere of fitness influencers' impact on...