Adaptace začínajícího učitele pro práci s nadanými žáky 1. stupně ZŠ
Adaptation of a beginning teacher for work with gifted pupils at first level of primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184434Identifikátory
SIS: 248891
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Valenta, Josef
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
5. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
začínající učitel|základní škola|adaptace|učitel|školní prostředí|první stupeň|pedagogické dovednosti|žáciKlíčová slova (anglicky)
Beggining teacher|elementary school|adaptation|teacher|school enviroment|first level|pedagogical skills|pupilsDiplomová práce je zaměřena na podmínky pro začínající učitele a jejich adaptaci po nástupu do zaměstnání na 1. stupních základních škol v České republice a na jejich úspěšnost, popřípadě neúspěchy a problémy, v práci s nadanými žáky. Práce je členěna na část teoretickou a praktickou (sestávající z primárního a sekundárního průzkumu). Teoretická část sestává ze tří kapitol. První kapitola popisuje některá specifika učitelského povolání a situace nových učitelů krátce po nástupu do zaměstnání. Druhá se věnuje adaptačnímu procesu, podává přehled o podmínkách pro začínající učitele a programech na jejich podporu v současném českém školství, o legislativní úpravě dané oblasti, a krátké srovnání se situací v zahraničí. Následuje kapitola věnovaná teoretickému úvodu do problematiky mimořádně nadaných žáků, jejich identifikace a práce s nimi. Primární průzkum (dotazníkové šetření) se snaží identifikovat postoje k daným tématům přímo od začínajících učitelů (do dvou, respektive pěti let praxe) i jejich zkušenějších kolegů. Sekundární průzkum je založen na rešerši dříve publikovaných dotazníkových šetření provedených mezi učiteli a řediteli základních škol v posledních 10 letech. Výsledky potvrzují poměrně malé využívání uvádějících učitelů a adaptačních plánů či programů. Na druhé straně práci s nadanými žáky...
The MSc. thesis focuses on the conditions for beginning teachers and their adaptation on start of their carreer at the first level of primary schools in the Czech Republic, and further ontheir success or problems in working with gifted pupils. The thesis is divided into theoretical and practical parts (the latter consisting of primary and secondary research). The theoretical part consists of three chapters. The first chapter describes some of the specifics of the teaching profession and the situation of new teachers shortly after taking up the job. The second chapter is devoted to the adaptation process, gives an overview of the conditions for new teachers and programmes to support them in the current Czech education system, the legislation in this area, and a brief comparison with the situation abroad. This is followed by a chapter devoted to a theoretical introduction to the issue of exceptionally gifted pupils, their identification and work with them. The primary research (questionnaire survey) seeks to identify attitudes to the issues directly from novice teachers (up to two or five years of experience) and their more experienced colleagues. The secondary survey is based on a search of previously published questionnaire surveys conducted among primary school teachers and principals over the last 10...