Zobrazit minimální záznam

Melodické průběhy v politických debatách: srovnání britské a americké angličtiny
dc.contributor.advisorSkarnitzl, Radek
dc.creatorVonzová, Veronika
dc.date.accessioned2023-03-22T10:10:43Z
dc.date.available2023-03-22T10:10:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/179424
dc.description.abstractTato diplomová práce se zaměřuje na rozdíly charakteristik prozodické fráze v britské a americké angličtině (délka fráze, intonační pohyb, intonační rozpětí). Snaží se tím zaplnit mezeru v komparativním výzkumu, která spočívá v nedostatku studií porovnávajících výše zmíněné variety angličtiny v uvedených aspektech suprasegmentální úrovně. Teoretická část popisuje prozodii a její funkce v jazyce, také intonaci, jednotlivé typy intonačních pohybů a jejich funkce. Zaměřuje se také na rozdíly mezi britskou a americkou tradicí zápisu intonace v průběhu analýzy a na rozdíly a nesrovnalosti v jejich terminologiích. Nakonec také uvádí nový termín, inspirovaný českou terminologií, tzv. FMU, který v anglické terminologii chybí a který pomáhá při rozlišování funkce a formy jednotlivých intonačních pohybů. FMU odpovídá českému termínu melodém (tj. "funkce" intonačního pohybu, např. klesavý melodém) a stojí proti konkrétnějšímu typu průběhu melodému, kadenci ("forma", konkrétní realizace intonačního pohybu, např. klesavo-rovná kadence). Empirická část práce nabízí studii provedenou na vzorku 800 frází (400 britských a 400 amerických), které jsou porovnány v následujících oblastech: délka fráze, intonační pohyb a intonační rozpětí mluvčích. Studie je zakončena diskuzí výsledků a krátkým přehledem doporučení pro...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis focuses on the differences between British and American English in terms of their phrasal characteristics (length of phrases, nuclear pitch movement, pitch range). By doing so, it aims to fill a gap in research which lies in a lack of comparative studies of the two mentioned varieties of English on the suprasegmental level. The theoretical part describes prosody and its functions in language, intonation, and individual types of nuclear pitch movements and their functions. The paper further concentrates on the differences between the British and American schools of intonation notation and also the differences and discrepancies between their terminologies. Finally, it introduces a new term inspired by Czech terminology, FMU, which is not present in English terminology and helps to differentiate between the form and function of the nuclear pitch movements. FMU corresponds to the scope of the Czech term "melodém" (the function of the pitch movement, e.g., the falling FMU), as opposed to the realization (Czech "kadence", the concrete realization of the FMU, e.g., the level-fall). The empirical part presents a study carried out on a sample of 800 phrases (400 British and 400 American), which are compared in the following areas: the length of phrases, type of the nuclear pitch movement, and...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectprosody|intonation|phrase|length|nuclear pitch movement|pitch range|FMU|terminologyen_US
dc.subjectprozodie|intonace|fráze|délka|intonační pohyb|intonační rozpětí|FMU|terminologiecs_CZ
dc.titleMelodic contours in political debates: comparison of British and American Englishen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-02-01
dc.description.departmentÚstav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of the English Language and ELT Methodologyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId244813
dc.title.translatedMelodické průběhy v politických debatách: srovnání britské a americké angličtinycs_CZ
dc.contributor.refereeLuef, Eva Maria
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglický jazykcs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish Language and Linguisticsen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglický jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish Language and Linguisticsen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zaměřuje na rozdíly charakteristik prozodické fráze v britské a americké angličtině (délka fráze, intonační pohyb, intonační rozpětí). Snaží se tím zaplnit mezeru v komparativním výzkumu, která spočívá v nedostatku studií porovnávajících výše zmíněné variety angličtiny v uvedených aspektech suprasegmentální úrovně. Teoretická část popisuje prozodii a její funkce v jazyce, také intonaci, jednotlivé typy intonačních pohybů a jejich funkce. Zaměřuje se také na rozdíly mezi britskou a americkou tradicí zápisu intonace v průběhu analýzy a na rozdíly a nesrovnalosti v jejich terminologiích. Nakonec také uvádí nový termín, inspirovaný českou terminologií, tzv. FMU, který v anglické terminologii chybí a který pomáhá při rozlišování funkce a formy jednotlivých intonačních pohybů. FMU odpovídá českému termínu melodém (tj. "funkce" intonačního pohybu, např. klesavý melodém) a stojí proti konkrétnějšímu typu průběhu melodému, kadenci ("forma", konkrétní realizace intonačního pohybu, např. klesavo-rovná kadence). Empirická část práce nabízí studii provedenou na vzorku 800 frází (400 britských a 400 amerických), které jsou porovnány v následujících oblastech: délka fráze, intonační pohyb a intonační rozpětí mluvčích. Studie je zakončena diskuzí výsledků a krátkým přehledem doporučení pro...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis focuses on the differences between British and American English in terms of their phrasal characteristics (length of phrases, nuclear pitch movement, pitch range). By doing so, it aims to fill a gap in research which lies in a lack of comparative studies of the two mentioned varieties of English on the suprasegmental level. The theoretical part describes prosody and its functions in language, intonation, and individual types of nuclear pitch movements and their functions. The paper further concentrates on the differences between the British and American schools of intonation notation and also the differences and discrepancies between their terminologies. Finally, it introduces a new term inspired by Czech terminology, FMU, which is not present in English terminology and helps to differentiate between the form and function of the nuclear pitch movements. FMU corresponds to the scope of the Czech term "melodém" (the function of the pitch movement, e.g., the falling FMU), as opposed to the realization (Czech "kadence", the concrete realization of the FMU, e.g., the level-fall). The empirical part presents a study carried out on a sample of 800 phrases (400 British and 400 American), which are compared in the following areas: the length of phrases, type of the nuclear pitch movement, and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV