Melodic contours in political debates: comparison of British and American English
Melodické průběhy v politických debatách: srovnání britské a americké angličtiny
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179424Identifikátory
SIS: 244813
Kolekce
- Kvalifikační práce [23727]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Luef, Eva Maria
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglický jazyk
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglického jazyka a didaktiky
Datum obhajoby
1. 2. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
prozodie|intonace|fráze|délka|intonační pohyb|intonační rozpětí|FMU|terminologieKlíčová slova (anglicky)
prosody|intonation|phrase|length|nuclear pitch movement|pitch range|FMU|terminologyTato diplomová práce se zaměřuje na rozdíly charakteristik prozodické fráze v britské a americké angličtině (délka fráze, intonační pohyb, intonační rozpětí). Snaží se tím zaplnit mezeru v komparativním výzkumu, která spočívá v nedostatku studií porovnávajících výše zmíněné variety angličtiny v uvedených aspektech suprasegmentální úrovně. Teoretická část popisuje prozodii a její funkce v jazyce, také intonaci, jednotlivé typy intonačních pohybů a jejich funkce. Zaměřuje se také na rozdíly mezi britskou a americkou tradicí zápisu intonace v průběhu analýzy a na rozdíly a nesrovnalosti v jejich terminologiích. Nakonec také uvádí nový termín, inspirovaný českou terminologií, tzv. FMU, který v anglické terminologii chybí a který pomáhá při rozlišování funkce a formy jednotlivých intonačních pohybů. FMU odpovídá českému termínu melodém (tj. "funkce" intonačního pohybu, např. klesavý melodém) a stojí proti konkrétnějšímu typu průběhu melodému, kadenci ("forma", konkrétní realizace intonačního pohybu, např. klesavo-rovná kadence). Empirická část práce nabízí studii provedenou na vzorku 800 frází (400 britských a 400 amerických), které jsou porovnány v následujících oblastech: délka fráze, intonační pohyb a intonační rozpětí mluvčích. Studie je zakončena diskuzí výsledků a krátkým přehledem doporučení pro...
The thesis focuses on the differences between British and American English in terms of their phrasal characteristics (length of phrases, nuclear pitch movement, pitch range). By doing so, it aims to fill a gap in research which lies in a lack of comparative studies of the two mentioned varieties of English on the suprasegmental level. The theoretical part describes prosody and its functions in language, intonation, and individual types of nuclear pitch movements and their functions. The paper further concentrates on the differences between the British and American schools of intonation notation and also the differences and discrepancies between their terminologies. Finally, it introduces a new term inspired by Czech terminology, FMU, which is not present in English terminology and helps to differentiate between the form and function of the nuclear pitch movements. FMU corresponds to the scope of the Czech term "melodém" (the function of the pitch movement, e.g., the falling FMU), as opposed to the realization (Czech "kadence", the concrete realization of the FMU, e.g., the level-fall). The empirical part presents a study carried out on a sample of 800 phrases (400 British and 400 American), which are compared in the following areas: the length of phrases, type of the nuclear pitch movement, and...