dc.contributor.advisor | Rmoutil, Martin | |
dc.creator | Frantál, Jiří | |
dc.date.accessioned | 2022-10-04T14:24:59Z | |
dc.date.available | 2022-10-04T14:24:59Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/176262 | |
dc.description.abstract | This work contains a collection of strange functions that, with their properties, break the school intuition of students in some way. In the first part of this work, an analysis of the available teaching materials (textbooks, summary collections and educational videos) is carried out. The results of this analysis are subsequently a guide for the selection of specific functions in the second part. Functions are divided into three groups according to whether their properties contradict the intuition of continuity, derivative or integral. Important part of the work are graphs of the functions drawn by the Wolfram Mathematica. | en_US |
dc.description.abstract | Tato práce obsahuje kolekci podivných funkcí, které svými vlastnostmi nějakým způsobem narušují školní intuici žáků. V první části práce je provedena analýza dostupných výukových materiálů (učebnic, souhrnných sbírek a výukových videí), jejíž výsledky jsou pak vodítkem pro výběr konkrétních funkcí v části druhé. Funkce jsou rozděleny do tří částí podle toho, jestli jsou jejich vlastnosti v rozporu s intuicí o spojitosti, derivaci nebo integrálu. Významnou částí práce jsou rovněž grafy jednotlivých funkcí vykreslované programem Wolfram Mathematica. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.subject | real function of one real variable|continuity|differentiation|monotonicity | en_US |
dc.subject | reálná funkce reálné proměnné|spojitost|derivace|monotonie | cs_CZ |
dc.title | Podivné funkce v matematické analýze | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-09-13 | |
dc.description.department | Department of Mathematics Education | en_US |
dc.description.department | Katedra didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
dc.identifier.repId | 225384 | |
dc.title.translated | Strange functions in mathematical analysis | en_US |
dc.contributor.referee | Staněk, Jakub | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Education of Mathematics for Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Computer Science for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství matematiky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství informatiky pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Mathematics for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství matematiky pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Matematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky matematiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Mathematics and Physics::Department of Mathematics Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | MFF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství matematiky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství informatiky pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Education of Mathematics for Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Computer Science for Upper Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství matematiky pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Mathematics for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce obsahuje kolekci podivných funkcí, které svými vlastnostmi nějakým způsobem narušují školní intuici žáků. V první části práce je provedena analýza dostupných výukových materiálů (učebnic, souhrnných sbírek a výukových videí), jejíž výsledky jsou pak vodítkem pro výběr konkrétních funkcí v části druhé. Funkce jsou rozděleny do tří částí podle toho, jestli jsou jejich vlastnosti v rozporu s intuicí o spojitosti, derivaci nebo integrálu. Významnou částí práce jsou rovněž grafy jednotlivých funkcí vykreslované programem Wolfram Mathematica. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This work contains a collection of strange functions that, with their properties, break the school intuition of students in some way. In the first part of this work, an analysis of the available teaching materials (textbooks, summary collections and educational videos) is carried out. The results of this analysis are subsequently a guide for the selection of specific functions in the second part. Functions are divided into three groups according to whether their properties contradict the intuition of continuity, derivative or integral. Important part of the work are graphs of the functions drawn by the Wolfram Mathematica. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky matematiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |