Show simple item record

New reality. Man's path to humanity and a better world thanks to teachers-wizards
dc.contributor.advisorVojtěch, Daniel
dc.creatorPrchal, Jan
dc.date.accessioned2022-10-04T15:57:29Z
dc.date.available2022-10-04T15:57:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/176215
dc.description.abstractThe comparatist work provides a comprehensive and broad view of a specific literary genre of the last decades, which is called "dialogue with teacher-wizards". A wizard is understood as a person with unusual, supernatural abilities who imparts knowledge of a certain kind to his or her apprentice with a specific goal in mind. A literary analysis of the genre (including an excursus into the history of dialogic forms) and an analysis of selected structural parts of the wizard's "myth" are made as a basis for comparison. Finally, a basic line of interpretation is outlined. The aim of the thesis is to lay the foundations for the study of this "new" genre in the Czech literary environment and to provide summary information on the C. Castaneda and V. Megre. Keywords: dialogical form, fantasy, wizard, apprentice, Carlos Castaneda, Vladimir Megreen_US
dc.description.abstractKomparatistická práce poskytuje široký pohled na specifický literární žánr posledních desetiletí, který je nazván "dialog s učiteli-čaroději". Čarodějem se rozumí člověk s neobvyklými, nadpřirozenými schopnostmi, který předává znalosti určitého druhu svému učedníku s určitým cílem. Je provedena literárněvědná analýza žánru (včetně exkursu do dějin dialogických forem) a rozbor vybraných částí čarodějného "mýtu", které jsou východiskem pro komparaci. Na závěr je nastíněna základní interpretační linie. Cílem práce je položit v českém literárněvědném prostředí základy pro zkoumání tohoto "nového" žánru a poskytnout souhrnné informace o zkoumaných knižních sériích C. Castanedy a V. Megreho. Klíčová slova: dialogická forma, fantasy, čaroděj, učedník, Carlos Castaneda, Vladimir Megrecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectdialogical form|fantasy|wizard|apprentice|Carlos Castaneda|Vladimir Megreen_US
dc.subjectdialogická forma|fantasy|čaroděj|učedník|Carlos Castaneda|Vladimir Megrecs_CZ
dc.titleNová skutečnost. Cesta člověka k lidskosti a lepšímu světu díky učitelům-čarodějůmcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-07
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId239479
dc.title.translatedNew reality. Man's path to humanity and a better world thanks to teachers-wizardsen_US
dc.contributor.refereeChlup, Radek
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineComparative Literatureen_US
thesis.degree.disciplineKomparatistikacs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKomparatistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enComparative Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csKomparatistická práce poskytuje široký pohled na specifický literární žánr posledních desetiletí, který je nazván "dialog s učiteli-čaroději". Čarodějem se rozumí člověk s neobvyklými, nadpřirozenými schopnostmi, který předává znalosti určitého druhu svému učedníku s určitým cílem. Je provedena literárněvědná analýza žánru (včetně exkursu do dějin dialogických forem) a rozbor vybraných částí čarodějného "mýtu", které jsou východiskem pro komparaci. Na závěr je nastíněna základní interpretační linie. Cílem práce je položit v českém literárněvědném prostředí základy pro zkoumání tohoto "nového" žánru a poskytnout souhrnné informace o zkoumaných knižních sériích C. Castanedy a V. Megreho. Klíčová slova: dialogická forma, fantasy, čaroděj, učedník, Carlos Castaneda, Vladimir Megrecs_CZ
uk.abstract.enThe comparatist work provides a comprehensive and broad view of a specific literary genre of the last decades, which is called "dialogue with teacher-wizards". A wizard is understood as a person with unusual, supernatural abilities who imparts knowledge of a certain kind to his or her apprentice with a specific goal in mind. A literary analysis of the genre (including an excursus into the history of dialogic forms) and an analysis of selected structural parts of the wizard's "myth" are made as a basis for comparison. Finally, a basic line of interpretation is outlined. The aim of the thesis is to lay the foundations for the study of this "new" genre in the Czech literary environment and to provide summary information on the C. Castaneda and V. Megre. Keywords: dialogical form, fantasy, wizard, apprentice, Carlos Castaneda, Vladimir Megreen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV