Nová skutečnost. Cesta člověka k lidskosti a lepšímu světu díky učitelům-čarodějům
New reality. Man's path to humanity and a better world thanks to teachers-wizards
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176215Identifiers
Study Information System: 239479
Collections
- Kvalifikační práce [24986]
Author
Advisor
Referee
Chlup, Radek
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Comparative Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
7. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dialogická forma|fantasy|čaroděj|učedník|Carlos Castaneda|Vladimir MegreKeywords (English)
dialogical form|fantasy|wizard|apprentice|Carlos Castaneda|Vladimir MegreKomparatistická práce poskytuje široký pohled na specifický literární žánr posledních desetiletí, který je nazván "dialog s učiteli-čaroději". Čarodějem se rozumí člověk s neobvyklými, nadpřirozenými schopnostmi, který předává znalosti určitého druhu svému učedníku s určitým cílem. Je provedena literárněvědná analýza žánru (včetně exkursu do dějin dialogických forem) a rozbor vybraných částí čarodějného "mýtu", které jsou východiskem pro komparaci. Na závěr je nastíněna základní interpretační linie. Cílem práce je položit v českém literárněvědném prostředí základy pro zkoumání tohoto "nového" žánru a poskytnout souhrnné informace o zkoumaných knižních sériích C. Castanedy a V. Megreho. Klíčová slova: dialogická forma, fantasy, čaroděj, učedník, Carlos Castaneda, Vladimir Megre
The comparatist work provides a comprehensive and broad view of a specific literary genre of the last decades, which is called "dialogue with teacher-wizards". A wizard is understood as a person with unusual, supernatural abilities who imparts knowledge of a certain kind to his or her apprentice with a specific goal in mind. A literary analysis of the genre (including an excursus into the history of dialogic forms) and an analysis of selected structural parts of the wizard's "myth" are made as a basis for comparison. Finally, a basic line of interpretation is outlined. The aim of the thesis is to lay the foundations for the study of this "new" genre in the Czech literary environment and to provide summary information on the C. Castaneda and V. Megre. Keywords: dialogical form, fantasy, wizard, apprentice, Carlos Castaneda, Vladimir Megre
