Možnosti vedení žáků druhého stupně základní školy k sebeřízení v situacích výzvového chování
This dissertation examines the possibilities of guiding secondary school students to self- regulation in situations of challenging behavior
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176135Identifikátory
SIS: 169873
Kolekce
- Kvalifikační práce [19351]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kasíková, Hana
Tomková, Anna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
12. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Seberegulace žáků, výzvové chování žáků, vztahová rovina komunikace, sémantický diferenciál, vedení žáků k seberegulaci v situacích výzvového chováníKlíčová slova (anglicky)
Pupils' self-regulation, challenging pupils' behavior, relational level of communication, semantic differential, guiding pupils to self-regulation in situations of challenging behaviorMgr. Michal Dubec Disertační práce Možnosti vedení žáků druhého stupně základní školy k seberegulaci v situacích výzvového chování Abstrakt Disertační práce se zabývá možnostmi vedení žáků druhého stupně základní školy k seberegulaci v situacích výzvového chování. Práce je dělena do pěti kapitol, z nichž první čtyři představují její teoretický základ. První kapitola je věnována chování žáků. Jsou v ní popsány různé typy chování žáků, která vybočují z očekávání učitelů. Na tomto základě je definováno výzvové chování žáků, u kterého je popsána jeho etiologie. Druhá kapitola je věnována seberegulaci žáků. Nejprve vymezuje tento pojem a následně představuje vybrané koncepty seberegulace a mapuje ukotvení seberegulace žáků v platných kurikulárních dokumentech. V závěru popisuje jednotlivé komponenty seberegulace, na jejichž rozvoj může učitel působit. Navazující třetí kapitola je věnována komunikaci mezi učiteli a žáky v situacích výzvového chování žáků. Pozornost je zde věnována především vztahovým signálům komunikace, vztahově rizikovým výrokům a dopadům vztahové roviny komunikace na rozvoj seberegulace žáků. Teoretickou část uzavírá kapitola popisující konkrétní principy komunikace s potenciálem rozvoje seberegulace žáků v situacích jejich výzvového chování. V páté kapitole jsou představeny dva hlavní cíle,...
Mgr. Michal Dubec Dissertation The possibilities of guiding secondary school students to self-regulation in situations of challenging behavior. Abstract This dissertation examines the possibilities of guiding secondary school students to self- regulation in situations of challenging behavior. The thesis is divided into five chapters of which the first four represent their theoretical background. The first chapter is devoted to pupils' behavior. It describes different types of pupils' behavior that deviate from teachers' expectations. Challenging pupils' behavior is defined and its etiology is described on this basis. The second chapter is devoted to pupils' self-regulation. The term Challenging pupils' behavior is defined firstly and then selected concepts of self-regulation and maps of anchoring of pupils' self-regulation in current curricular documents are introduced. It is concluded by describing the individual components of self-regulation that can be addressed to teachers for developing it. The third chapter is devoted to communication between teachers and pupils in situations of challenging behavior. There is a focus directed here primarily at relational signals of communication, relationally risky statements, and impact of relational levels of communication on the development of pupils'...