Cirkusová pedagogika a možnosti její aplikace v hodinách TV na 1. stupni základní školy
Circus pedagogy and possibilities of use of it in physical education classes for primary school
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175736Identifiers
Study Information System: 248912
Collections
- Kvalifikační práce [19966]
Author
Advisor
Referee
Hájková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Biology, Geology and Environmental Studies Oriented at Education - Physical Education and Sport Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
akrobacie, cirkusová pedagogika, cirkus, nový cirkus, pedagogika, žonglování, ekvilibristikaKeywords (English)
acrobatics, circus pedagogy, circus, juggling, new circus, pedagogy, ekvilibristicsPráce se zabývá cirkusovou pedagogikou a vývojem samotného cirkusu s hlavním zaměřením na nový cirkus a výukové formy cirkusu. Zkoumá možnosti využití cirkusové pedagogiky v hodinách tělesné výchovy na prvním stupni základní školy. Popisuje možnosti výuky některých disciplín v podmínkách klasické tělocvičny, která není vybavená speciálně na výuku cirkusových disciplín. Jako hlavní disciplíny z hlediska aplikovatelnosti zkoumá pozemní, párovou nebo skupinovou akrobacii, ekvilibristiku a žonglování. V praktické části je představen výukový plán sestavený na základě metod a postupů cirkusové pedagogiky a konzultace s odborníky z oblasti výuky Nového cirkusu a cirkusové pedagogiky. Dále je představen záznam z praktického odvedení lekcí se čtyřmi třídami v hodinách TV na ZŠ na prvním stupni a reflexe a zhodnocení průběhu lekcí. Klíčová slova akrobacie, cirkusová pedagogika, cirkus, nový cirkus, pedagogika, žonglování
This bachelor theses focuses on circus pedagogy and evolution of circus itself with the main focus on new circus and educational forms of circus. Furthermore, it explores the possibilities of use of the circus pedagogy in physical education classes in primary school. It describes how to teach elected disciplines of circus in the environment of classical gym, which is not specially equipped for circus activities. As the main disciplines it chooses ground, paired or group acrobatics, equilibristic and juggling. The practical part of the thesis presents an education plan based on methods and practices of circus pedagogy and interviews with experts in the field of New circus education and circus pedagogy. Furthermore, the practical part presents a record of passed lessons with four classes from the first grade on elementary school in PE lessons held according to the education plane presented in the practical part and also a reflection and evaluation of the passed lessons. Keywords acrobatics, circus pedagogy, circus, juggling, new circus, pedagogy