dc.contributor.advisor | Česálková, Lucie | |
dc.creator | Kasnarová, Petra | |
dc.date.accessioned | 2022-10-04T14:35:46Z | |
dc.date.available | 2022-10-04T14:35:46Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/175590 | |
dc.description.abstract | The purpose of this dissertation is recognition and description of various aspects which had an effect on the identity formation of the Karlovy Vary International Film Festival within the timeframe from 1990 to 1994. Within the context of socio-political changes of the first half of the 1990s in Czechoslovakia (and later Czech Republic), it explores the organisational and conceptional changes of each festival volume. This case study is based on an interdisciplinary field of Film festival studies, which perceives festivals as places of interconnected discourses and practices. The process of identity formation is herein examined in terms of several possible axes of festival research, based on classification suggested by Skadi Loist and Marijke de Valck. Specifically, the programme (film) axis as well as the economical and institutional axes, which enable to assess curatorial decisions, economical function of the festival and its inner organisational changes in the context of both national film industry and international film festival circuit. | en_US |
dc.description.abstract | Cílem této práce je rozpoznání a popsání aspektů, které měly vliv na budování identity Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary v časovém rozmezí let 1990 až 1994. Na pozadí společensko-politických změn první poloviny 90. let v Československu a posléze v České republice zkoumá organizační a koncepční proměny jednotlivých festivalových ročníků. Případová studie vychází z interdisciplinárního oboru filmových festivalových studií, v jejichž rámci jsou festivaly vnímány jako místa protínajících se diskurzů a praktik. Proces budování identity je zde sledován v rámci několik možných os výzkumu festivalů tak, jak byly navrženy Skadi Loist a Marijke de Valck. Konkrétně osy programové (filmové), ekonomické a institucionální, které umožňují nahlížet na kurátorské volby, ekonomickou roli festivalu i vnitřní organizační změny v kontextu filmového průmyslu země a mezinárodního filmového festivalového okruhu. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Karlovy Vary International Film Festival|festival identity|film festival studies|national identity|film festival programming | en_US |
dc.subject | Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary|festivalová identita|filmová festivalová studia|národní identita|festivalová programovací strategie | cs_CZ |
dc.title | MFF Karlovy Vary: Budování identity festivalu v letech 1990-1994 | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-09-06 | |
dc.description.department | Film Studies Department | en_US |
dc.description.department | Katedra filmových studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 218175 | |
dc.title.translated | Karlovy Vary International Film Festival Identity Construction from 1990 to 1994 | en_US |
dc.contributor.referee | Klimeš, Ivan | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Cinema Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Filmová studia | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra filmových studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Film Studies Department | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Filmová studia | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Cinema Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem této práce je rozpoznání a popsání aspektů, které měly vliv na budování identity Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary v časovém rozmezí let 1990 až 1994. Na pozadí společensko-politických změn první poloviny 90. let v Československu a posléze v České republice zkoumá organizační a koncepční proměny jednotlivých festivalových ročníků. Případová studie vychází z interdisciplinárního oboru filmových festivalových studií, v jejichž rámci jsou festivaly vnímány jako místa protínajících se diskurzů a praktik. Proces budování identity je zde sledován v rámci několik možných os výzkumu festivalů tak, jak byly navrženy Skadi Loist a Marijke de Valck. Konkrétně osy programové (filmové), ekonomické a institucionální, které umožňují nahlížet na kurátorské volby, ekonomickou roli festivalu i vnitřní organizační změny v kontextu filmového průmyslu země a mezinárodního filmového festivalového okruhu. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The purpose of this dissertation is recognition and description of various aspects which had an effect on the identity formation of the Karlovy Vary International Film Festival within the timeframe from 1990 to 1994. Within the context of socio-political changes of the first half of the 1990s in Czechoslovakia (and later Czech Republic), it explores the organisational and conceptional changes of each festival volume. This case study is based on an interdisciplinary field of Film festival studies, which perceives festivals as places of interconnected discourses and practices. The process of identity formation is herein examined in terms of several possible axes of festival research, based on classification suggested by Skadi Loist and Marijke de Valck. Specifically, the programme (film) axis as well as the economical and institutional axes, which enable to assess curatorial decisions, economical function of the festival and its inner organisational changes in the context of both national film industry and international film festival circuit. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |