Zobrazit minimální záznam

To Keep Silent
dc.contributor.advisorMatějčková, Tereza
dc.creatorChvojková, Stela
dc.date.accessioned2022-10-04T14:33:54Z
dc.date.available2022-10-04T14:33:54Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/175589
dc.description.abstractThe master thesis is dedicated to silence as a limit phenomenon of language. It elaborates on the problem in dialogue with Ludwig Wittgenstein, in whose philosophy this aspect of silence is central. First, an interpretation of the Tractatus in the light of its final sentence "Whereof one cannot speak, thereof one must be silent" is presented. The emphasis is put on the ultimate paradox of the text, which traditional interpretations seek to undermine. In the second part of the thesis, Wittgenstein's later reflections, especially those from the Philosophical Investigations, are used to question the binary distinction between silence and language and as a result, to describe silence as a positive phenomenon linked to the possibility of showing. The thesis thus seeks to explore from different angles the phenomenon of silence in its ambiguity and to underline its philosophical significance.en_US
dc.description.abstractTématem diplomové práce je mlčení jakožto mezní fenomén řeči. Tento problém si klade za úkol vyložit v dialogu s Ludwigem Wittgensteinem, pro nějž je tento aspekt mlčení stěžejní. Nejprve je předložena interpretace Traktátu ve světle jeho závěrečné věty "O čem se nedá mluvit, k tomu se musí mlčet". Důraz je přitom kladen na paradox, v nějž text ústí, a který se tradiční interpretace snaží oslabit. V druhé části práce je cílem za pomoci Wittgensteinových pozdějších úvah, především z Filosofických zkoumání, zpochybnit binární rozlišení mezi mlčením a řečí a popsat mlčení jako pozitivní fenomén, který je úzce spjatý s možností něco ukázat. Práce se tak snaží z různých stran zkoumat fenomén mlčení v jeho ambivalenci a vyzdvihnout jeho filosofický význam.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectsilence|picture theory of language|Wittgenstein|Tractatus|sayingen_US
dc.subjectshowing|nonsense|language gameen_US
dc.subjectmlčení|obrazová teorie jazyka|Wittgenstein|Traktát|říkatcs_CZ
dc.subjectukazovat|nesmysl|řečová hracs_CZ
dc.titleMlčetcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-06
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId227328
dc.title.translatedTo Keep Silenten_US
dc.contributor.refereePetříček, Miroslav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophyen_US
thesis.degree.disciplineFilozofiecs_CZ
thesis.degree.programPhilosophyen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophyen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTématem diplomové práce je mlčení jakožto mezní fenomén řeči. Tento problém si klade za úkol vyložit v dialogu s Ludwigem Wittgensteinem, pro nějž je tento aspekt mlčení stěžejní. Nejprve je předložena interpretace Traktátu ve světle jeho závěrečné věty "O čem se nedá mluvit, k tomu se musí mlčet". Důraz je přitom kladen na paradox, v nějž text ústí, a který se tradiční interpretace snaží oslabit. V druhé části práce je cílem za pomoci Wittgensteinových pozdějších úvah, především z Filosofických zkoumání, zpochybnit binární rozlišení mezi mlčením a řečí a popsat mlčení jako pozitivní fenomén, který je úzce spjatý s možností něco ukázat. Práce se tak snaží z různých stran zkoumat fenomén mlčení v jeho ambivalenci a vyzdvihnout jeho filosofický význam.cs_CZ
uk.abstract.enThe master thesis is dedicated to silence as a limit phenomenon of language. It elaborates on the problem in dialogue with Ludwig Wittgenstein, in whose philosophy this aspect of silence is central. First, an interpretation of the Tractatus in the light of its final sentence "Whereof one cannot speak, thereof one must be silent" is presented. The emphasis is put on the ultimate paradox of the text, which traditional interpretations seek to undermine. In the second part of the thesis, Wittgenstein's later reflections, especially those from the Philosophical Investigations, are used to question the binary distinction between silence and language and as a result, to describe silence as a positive phenomenon linked to the possibility of showing. The thesis thus seeks to explore from different angles the phenomenon of silence in its ambiguity and to underline its philosophical significance.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV