Mlčet
To Keep Silent
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175589Identifiers
Study Information System: 227328
Collections
- Kvalifikační práce [24015]
Author
Advisor
Referee
Petříček, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Philosophy
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
6. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
mlčení|obrazová teorie jazyka|Wittgenstein|Traktát|říkat, ukazovat|nesmysl|řečová hraKeywords (English)
silence|picture theory of language|Wittgenstein|Tractatus|saying, showing|nonsense|language gameTématem diplomové práce je mlčení jakožto mezní fenomén řeči. Tento problém si klade za úkol vyložit v dialogu s Ludwigem Wittgensteinem, pro nějž je tento aspekt mlčení stěžejní. Nejprve je předložena interpretace Traktátu ve světle jeho závěrečné věty "O čem se nedá mluvit, k tomu se musí mlčet". Důraz je přitom kladen na paradox, v nějž text ústí, a který se tradiční interpretace snaží oslabit. V druhé části práce je cílem za pomoci Wittgensteinových pozdějších úvah, především z Filosofických zkoumání, zpochybnit binární rozlišení mezi mlčením a řečí a popsat mlčení jako pozitivní fenomén, který je úzce spjatý s možností něco ukázat. Práce se tak snaží z různých stran zkoumat fenomén mlčení v jeho ambivalenci a vyzdvihnout jeho filosofický význam.
The master thesis is dedicated to silence as a limit phenomenon of language. It elaborates on the problem in dialogue with Ludwig Wittgenstein, in whose philosophy this aspect of silence is central. First, an interpretation of the Tractatus in the light of its final sentence "Whereof one cannot speak, thereof one must be silent" is presented. The emphasis is put on the ultimate paradox of the text, which traditional interpretations seek to undermine. In the second part of the thesis, Wittgenstein's later reflections, especially those from the Philosophical Investigations, are used to question the binary distinction between silence and language and as a result, to describe silence as a positive phenomenon linked to the possibility of showing. The thesis thus seeks to explore from different angles the phenomenon of silence in its ambiguity and to underline its philosophical significance.