Zobrazit minimální záznam

Galanterie in Pierre Corneille's early Plays
Galantnost v raných dramatech Pierra Corneille
dc.contributor.advisorŠuman, Záviš
dc.creatorVendlová, Johana
dc.date.accessioned2022-08-24T10:17:42Z
dc.date.available2022-08-24T10:17:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/175037
dc.description.abstractThis bachelor thesis deals with gallantry in selected early plays of Pierre Corneille's comic genre. The aim of the thesis is to reveal gallant components in the given plays, to approach the circumstances of their involvement in dramaturgy and to describe their influence on comedy. The first part is devoted to the conceptualization of gallantry as a sociocultural and a literary category, considering its origin and influences from the Middle Ages to the seventeenth century. The description of these influences is necessary to understand the semantic permeability of this category, which gained many meanings during its development and reached their opposition, which significantly influences the gallant doctrine of classicist society, and thus the Corneille's audience. The second part analyzes concrete gallant components in selected comedies, whose corpus is divided into two parts: comedy of the thirties, Mélite and La Veuve, and comedy of the forties, Le Menteur and La Suite du Menteur. Each unit is achieved by a discussion summarizing the most important characteristics of the poet's style, the use of gallantry and the comedy of the decade, which allows them to be compared with each other. The focus is particularly on the development of the poet's style regarding the perspective of contemporary...en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá galantností ve vybraných raných dramatech Pierra Corneille komického žánru. Cílem práce je identifikovat galantní prvky v daných hrách, přiblížit okolnosti jejich zapojení do dramaturgie a popsat jejich vliv na komično. První část je věnována konceptualizaci galantnosti jako sociokulturní a následně i literární kategorie s přihlédnutím k jejímu původu a vlivům od středověku po sedmnácté století. Popis těchto vlivů je nezbytný pro pochopení sémantické propustnosti a tvárlivosti dané kategorie, jež během svého vývoje nabyla mnoha, dokonce i protichůdných významů, což významně ovlivňuje galantní doktrínu klasicistní společnosti, a tedy také corneillovského publika. Druhá část rozebírá vybrané galantní prvky ve zvolených komediích, jejichž korpus je rozdělen na dva celky: komedie třicátých let, Mélite a La Veuve, a komedie čtyřicátých let, Le Menteur a La Suite du Menteur. Každý celek je zakončen diskusí shrnující nejvýznamnější charakteristiky autorské poetiky, užití galantnosti a komična dané dekády, jež umožňuje jejich vzájemné srovnání. Pozornost je soustředěna zejména na vývoj básníkova stylu s ohledem na perspektivu dobového publika. Metodologie se opírá o endogenní přístup k fenoménům literární historie, z nějž vychází řada předních odborníků jako jsou Alain...cs_CZ
dc.languageFrenchcs_CZ
dc.language.isofr_FR
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectPierre Corneille|classicisme|galanterie|dramaturgie|stylistiquecs_CZ
dc.subjectPierre Corneille|Classicism|Gallantry|Dramaturgy|Stylisticsen_US
dc.titleLa galanterie dans le théâtre du jeune Pierre Corneillefr_FR
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-21
dc.description.departmentInstitute of Romance Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav románských studiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId243885
dc.title.translatedGalanterie in Pierre Corneille's early Playsen_US
dc.title.translatedGalantnost v raných dramatech Pierra Corneillecs_CZ
dc.contributor.refereePohorský, Aleš
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFrancouzská filologie - Historie - evropská studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineFrench Studies - History - European Studiesen_US
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní vědycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav románských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Romance Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFrancouzská filologie - Historie - evropská studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enFrench Studies - History - European Studiesen_US
uk.degree-program.csHumanitní vědycs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá galantností ve vybraných raných dramatech Pierra Corneille komického žánru. Cílem práce je identifikovat galantní prvky v daných hrách, přiblížit okolnosti jejich zapojení do dramaturgie a popsat jejich vliv na komično. První část je věnována konceptualizaci galantnosti jako sociokulturní a následně i literární kategorie s přihlédnutím k jejímu původu a vlivům od středověku po sedmnácté století. Popis těchto vlivů je nezbytný pro pochopení sémantické propustnosti a tvárlivosti dané kategorie, jež během svého vývoje nabyla mnoha, dokonce i protichůdných významů, což významně ovlivňuje galantní doktrínu klasicistní společnosti, a tedy také corneillovského publika. Druhá část rozebírá vybrané galantní prvky ve zvolených komediích, jejichž korpus je rozdělen na dva celky: komedie třicátých let, Mélite a La Veuve, a komedie čtyřicátých let, Le Menteur a La Suite du Menteur. Každý celek je zakončen diskusí shrnující nejvýznamnější charakteristiky autorské poetiky, užití galantnosti a komična dané dekády, jež umožňuje jejich vzájemné srovnání. Pozornost je soustředěna zejména na vývoj básníkova stylu s ohledem na perspektivu dobového publika. Metodologie se opírá o endogenní přístup k fenoménům literární historie, z nějž vychází řada předních odborníků jako jsou Alain...cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis deals with gallantry in selected early plays of Pierre Corneille's comic genre. The aim of the thesis is to reveal gallant components in the given plays, to approach the circumstances of their involvement in dramaturgy and to describe their influence on comedy. The first part is devoted to the conceptualization of gallantry as a sociocultural and a literary category, considering its origin and influences from the Middle Ages to the seventeenth century. The description of these influences is necessary to understand the semantic permeability of this category, which gained many meanings during its development and reached their opposition, which significantly influences the gallant doctrine of classicist society, and thus the Corneille's audience. The second part analyzes concrete gallant components in selected comedies, whose corpus is divided into two parts: comedy of the thirties, Mélite and La Veuve, and comedy of the forties, Le Menteur and La Suite du Menteur. Each unit is achieved by a discussion summarizing the most important characteristics of the poet's style, the use of gallantry and the comedy of the decade, which allows them to be compared with each other. The focus is particularly on the development of the poet's style regarding the perspective of contemporary...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav románských studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV