Stratifikace uživatelů Internetu v České republice
Stratification of Internet users in the Czech Republic
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175019Identifikátory
SIS: 231388
Kolekce
- Kvalifikační práce [24015]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Podaná, Zuzana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologicko-ekonomická studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
17. 6. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
internet|digitální propast|digitální dovednosti|internetové aktivity|digitální přístup|výstupy z užívání internetu|postoje k internetu|seskupovací analýzaKlíčová slova (anglicky)
internet|digital divide|digital skills|digital access|internet usage outcomes|attitudes towards the internet|internet activities|cluster analysisCílem bakalářské práce je navrhnout třídní schéma českých uživatelů internetu a zároveň předložit dostatečný argumentační základ pro takový teoretický konstrukt. V návaznosti na výzkumnou tradici digitální propasti a bourdieuovský koncept kapitálu se tato práce na teoretické i empirické úrovni snaží propojit tyto roviny a zároveň kriticky zhodnotit užitý výzkumný nástroj, design výzkumu a závěry, které z analýzy dat a vlastního dotazníkového šetření vyplývají. V analytické části autor prezentuje způsob konceptualizace a transformace dat, návaznost na ostatní výzkumy v oblasti digitální propasti a předkládá explorativní analytický vhled do struktury českých uživatelů internetu. Analýza prezentuje distinktivní charakteristiky daných seskupení, které vzešly z realizované seskupovací analýzy. Závěrem autor konstatuje, že koncept digitálního kapitálu je vyhovující výzkumný nástroj pro zachycení digitálních nerovností mezi českými uživateli internetu. Klíčová slova: Digitální propast, internet, digitální přístup, digitální dovednosti, výstupy z užívání internetu, postoje vůči internetu, vykonávané internetové aktivity, seskupovací analýza
The aim of the bachelor's thesis is to design a class scheme of Czech Internet users and at the same time to present a sufficient argumentative basis for such a theoretical construct. Following the research tradition of the digital divide and the Bourdieuan concept of capital, this work tries to connect these aspects both on a theoretical and empirical level and at the same time critically evaluate usefulness of used research tool, research design and conclusions they provide from data analysis and own questionnaire survey. In the analytical part, the author presents the method of conceptualization and transformation of data, the link to other research in the field of the digital divide and presents an exploratory analytical view of the structure of Czech Internet users. The analysis presents the distinguishing characteristics of the given clusters, which arose from the performed cluster analysis. In conclusion, the author states that the concept of digital capital is a suitable research tool for capturing digital inequalities among Czech Internet users. Keywords: Digital divide, internet, digital access, digital skills, internet usage outcomes, attitudes towards the Internet, internet activities, cluster analysis
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Evropská strategie pro internet lépe uzpůsobený dětem
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOBláhová, Markéta (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2014)Datum obhajoby: 3. 9. 2014Bakalářská práce se věnuje Evropské strategii internetu lépe uzpůsobenému dětem. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části je představena strategie Evropské komise k podpoře lepšího ... -
Internet 2.0 en France
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOHunalová, Nikola (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019)Datum obhajoby: 30. 5. 2019 -
Specifika internetového knižního trhu
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOProkopová, Anna (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2012)Datum obhajoby: 8. 2. 2012This thesis focuses on the topic of online book market and its specifications, predominantly from the practical point of view of marketing strategies. The first part describes properties and structure of the online book ...