Zobrazit minimální záznam

Barriers in education of marginalized preschool children
dc.contributor.advisorKaščák, Ondrej
dc.creatorZemanová, Helena
dc.date.accessioned2022-07-25T13:32:40Z
dc.date.available2022-07-25T13:32:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/174616
dc.description.abstractThe diploma thesis deals with the existing barriers in preschool education, which stand among the children from the margins and their successful start of the educational process in the mainstream of education. The aim of the diploma thesis was to capture the way in which barriers are perceived from the perspective of both parents of children and kindergarten teachers, and to describe how these two worlds collide. In the theoretical part, I explored the existing research and the situation of preschool education in the Czech Republic with focus on children from the margins. In the practical part, I did my own research based on a qualitative method of semi-structured interview. I carried out the research in the locality of Pilsen. The results of the research offer the opportunity to break down the barriers between families and institutions. Key words: barriers in pre-school education, pre-school education, social disadvantage, locality Pilsen, qualitative research, availability of pre-school education, early care, socially excluded families, unaducated parents, teachersen_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá existujícími bariérami v předškolním vzdělání, které stojí mezi dětmi z okraje a úspěšným zahájením vzdělávacího procesu v běžném vzdělávacím proudu. Cílem práce bylo zachytit způsob, jakým jsou bariéry vnímány z pohledu rodičů dětí a učitelek a učitelů mateřských školek, a popsat, jakým způsobem se tyto dva světy střetávají. V teoretické části jsem se věnovala již existujícím výzkumům a situaci předškolního vzdělávání v České republice vzhledem k dětem z okraje. V praktické části jsem navázala vlastním výzkumem založeném na kvalitativní metodě polostrukturovaného rozhovoru. Výzkum jsem realizovala v lokalitě Plzeň. Výsledkem práce jsou možné průsečíky, které nabízejí prostor pro odbourávání bariér mezi rodinou a institucí. Klíčová slova: bariéry v předškolním vzdělávání, předškolní vzdělávání, sociální znevýhodnění, lokalita Plzeň, kvalitativní výzkum, dostupnost předškolního vzdělávání, včasná péče, sociálně vyloučené rodiny, rodiče se základním vzděláním, učitelé a učitelkycs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectbariéry v předškolním vzdělávání|předškolní vzdělávání|sociální znevýhodnění|lokalita Plzeň|kvalitativní výzkum|dostupnost předškolního vzdělávání|včasná péče|sociálně vyloučené rodiny|rodiče se základním vzděláním|učitelé a učitelkycs_CZ
dc.subjectbarriers in pre-school education|pre-school education|social disadvantage|locality Pilsen|qualitative research|availability of pre-school education|early care|socially excluded families|unaducated parents|teachersen_US
dc.titleBariéry ve vzdělávání předškolních dětí na okraji společnostics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-15
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId242250
dc.title.translatedBarriers in education of marginalized preschool childrenen_US
dc.contributor.refereeKoťa, Jaroslav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.programEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá existujícími bariérami v předškolním vzdělání, které stojí mezi dětmi z okraje a úspěšným zahájením vzdělávacího procesu v běžném vzdělávacím proudu. Cílem práce bylo zachytit způsob, jakým jsou bariéry vnímány z pohledu rodičů dětí a učitelek a učitelů mateřských školek, a popsat, jakým způsobem se tyto dva světy střetávají. V teoretické části jsem se věnovala již existujícím výzkumům a situaci předškolního vzdělávání v České republice vzhledem k dětem z okraje. V praktické části jsem navázala vlastním výzkumem založeném na kvalitativní metodě polostrukturovaného rozhovoru. Výzkum jsem realizovala v lokalitě Plzeň. Výsledkem práce jsou možné průsečíky, které nabízejí prostor pro odbourávání bariér mezi rodinou a institucí. Klíčová slova: bariéry v předškolním vzdělávání, předškolní vzdělávání, sociální znevýhodnění, lokalita Plzeň, kvalitativní výzkum, dostupnost předškolního vzdělávání, včasná péče, sociálně vyloučené rodiny, rodiče se základním vzděláním, učitelé a učitelkycs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis deals with the existing barriers in preschool education, which stand among the children from the margins and their successful start of the educational process in the mainstream of education. The aim of the diploma thesis was to capture the way in which barriers are perceived from the perspective of both parents of children and kindergarten teachers, and to describe how these two worlds collide. In the theoretical part, I explored the existing research and the situation of preschool education in the Czech Republic with focus on children from the margins. In the practical part, I did my own research based on a qualitative method of semi-structured interview. I carried out the research in the locality of Pilsen. The results of the research offer the opportunity to break down the barriers between families and institutions. Key words: barriers in pre-school education, pre-school education, social disadvantage, locality Pilsen, qualitative research, availability of pre-school education, early care, socially excluded families, unaducated parents, teachersen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV