Bariéry ve vzdělávání předškolních dětí na okraji společnosti
Barriers in education of marginalized preschool children
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174616Identifikátory
SIS: 242250
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťa, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
15. 6. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
bariéry v předškolním vzdělávání|předškolní vzdělávání|sociální znevýhodnění|lokalita Plzeň|kvalitativní výzkum|dostupnost předškolního vzdělávání|včasná péče|sociálně vyloučené rodiny|rodiče se základním vzděláním|učitelé a učitelkyKlíčová slova (anglicky)
barriers in pre-school education|pre-school education|social disadvantage|locality Pilsen|qualitative research|availability of pre-school education|early care|socially excluded families|unaducated parents|teachersDiplomová práce se zabývá existujícími bariérami v předškolním vzdělání, které stojí mezi dětmi z okraje a úspěšným zahájením vzdělávacího procesu v běžném vzdělávacím proudu. Cílem práce bylo zachytit způsob, jakým jsou bariéry vnímány z pohledu rodičů dětí a učitelek a učitelů mateřských školek, a popsat, jakým způsobem se tyto dva světy střetávají. V teoretické části jsem se věnovala již existujícím výzkumům a situaci předškolního vzdělávání v České republice vzhledem k dětem z okraje. V praktické části jsem navázala vlastním výzkumem založeném na kvalitativní metodě polostrukturovaného rozhovoru. Výzkum jsem realizovala v lokalitě Plzeň. Výsledkem práce jsou možné průsečíky, které nabízejí prostor pro odbourávání bariér mezi rodinou a institucí. Klíčová slova: bariéry v předškolním vzdělávání, předškolní vzdělávání, sociální znevýhodnění, lokalita Plzeň, kvalitativní výzkum, dostupnost předškolního vzdělávání, včasná péče, sociálně vyloučené rodiny, rodiče se základním vzděláním, učitelé a učitelky
The diploma thesis deals with the existing barriers in preschool education, which stand among the children from the margins and their successful start of the educational process in the mainstream of education. The aim of the diploma thesis was to capture the way in which barriers are perceived from the perspective of both parents of children and kindergarten teachers, and to describe how these two worlds collide. In the theoretical part, I explored the existing research and the situation of preschool education in the Czech Republic with focus on children from the margins. In the practical part, I did my own research based on a qualitative method of semi-structured interview. I carried out the research in the locality of Pilsen. The results of the research offer the opportunity to break down the barriers between families and institutions. Key words: barriers in pre-school education, pre-school education, social disadvantage, locality Pilsen, qualitative research, availability of pre-school education, early care, socially excluded families, unaducated parents, teachers