Show simple item record

Children creativity and its development with adults' support
dc.contributor.advisorGillernová, Ilona
dc.creatorMachová, Šárka
dc.date.accessioned2022-07-25T13:27:08Z
dc.date.available2022-07-25T13:27:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/174610
dc.description.abstractThe thesis focus is on children's creativity as a social-psychological phenomenon. A systematic literature review summarizes current approaches, theories, and research that highlight the social aspect of creativity. Furthermore, the text offers a body of knowledge on children's creativity and its development. The emphasis is placed especially on teachers and their influence on the creativity of preschool children. The presented research project focuses on Ateliér kreativního malování concept and examines its effectiveness by quasi-experimental research design in which Urban's Figural Creativity Test was administered in post-test measurement. The discussion section compiles the present state in this field. Also, it yields the results in the context of Czech and foreign literature. Moreover, the limits of the project are discussed along with proposals for further direction in the study of enhancement of children's creativity with the support of adults. Keywords Creativity; Child Creativity; Creativity Development; Social Aspect of Creativity; Creativity Enhancement; Creative Zone of Proximal Development; Mediated Learning Experience; Vygotskij; Feuersteinen_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá dětskou kreativitou jako sociálně psychologickým fenoménem. Literárně přehledová část shrnuje dosavadní přístupy, teorie a výzkumy zahrnující sociální aspekt kreativity. Dále text nabízí pojednání o dětské kreativitě a jejím rozvoji. Důraz je zde kladen zejména pedagogy a jejich působení na tvořivost dětí předškolního věku. Výzkumný projekt se věnuje koncepci Ateliéru kreativního malování, zkoumá její efektivitu pomocí kvaziexperimentální designu, v post test měření byl administrován Urbanův figurální test tvořivého myšlení. Diskuze shrnuje současný stav v této oblasti bádání, představuje výsledky v kontextu zahraničních a českých výzkumů, rozebírá limity projektu a návrhy dalšího možného směřování na poli rozvoje dětské kreativity za podpory dospělých. Klíčová slova kreativita; dětská kreativita; vývoj dětské kreativity; sociální hledisko kreativity; rozvoj dětské kreativity; kreativní zóna proximálního vývoje; teorie zkušenosti zprostředkovaného učení; Vygotsky; Feuersteincs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectkreativita|dětská kreativita|vývoj dětské kreativity|sociální hledisko kreativity|rozvoj dětské kreativity|kreativní zóna proximálního vývoje|teorie zkušenosti zprostředkovaného učení|Vygotsky|Feuersteincs_CZ
dc.subjectCreativity|Child Creativity|Creativity Development|Social Aspect of Creativity|Creativity Enhancement|Creative Zone of Proximal Development|Mediated Learning Experience|Vygotskij|Feuersteinen_US
dc.titleDětská kreativita, její rozvoj za podpory dospělýchcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-01
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId235285
dc.title.translatedChildren creativity and its development with adults' supporten_US
dc.contributor.refereePešout, Ondřej
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá dětskou kreativitou jako sociálně psychologickým fenoménem. Literárně přehledová část shrnuje dosavadní přístupy, teorie a výzkumy zahrnující sociální aspekt kreativity. Dále text nabízí pojednání o dětské kreativitě a jejím rozvoji. Důraz je zde kladen zejména pedagogy a jejich působení na tvořivost dětí předškolního věku. Výzkumný projekt se věnuje koncepci Ateliéru kreativního malování, zkoumá její efektivitu pomocí kvaziexperimentální designu, v post test měření byl administrován Urbanův figurální test tvořivého myšlení. Diskuze shrnuje současný stav v této oblasti bádání, představuje výsledky v kontextu zahraničních a českých výzkumů, rozebírá limity projektu a návrhy dalšího možného směřování na poli rozvoje dětské kreativity za podpory dospělých. Klíčová slova kreativita; dětská kreativita; vývoj dětské kreativity; sociální hledisko kreativity; rozvoj dětské kreativity; kreativní zóna proximálního vývoje; teorie zkušenosti zprostředkovaného učení; Vygotsky; Feuersteincs_CZ
uk.abstract.enThe thesis focus is on children's creativity as a social-psychological phenomenon. A systematic literature review summarizes current approaches, theories, and research that highlight the social aspect of creativity. Furthermore, the text offers a body of knowledge on children's creativity and its development. The emphasis is placed especially on teachers and their influence on the creativity of preschool children. The presented research project focuses on Ateliér kreativního malování concept and examines its effectiveness by quasi-experimental research design in which Urban's Figural Creativity Test was administered in post-test measurement. The discussion section compiles the present state in this field. Also, it yields the results in the context of Czech and foreign literature. Moreover, the limits of the project are discussed along with proposals for further direction in the study of enhancement of children's creativity with the support of adults. Keywords Creativity; Child Creativity; Creativity Development; Social Aspect of Creativity; Creativity Enhancement; Creative Zone of Proximal Development; Mediated Learning Experience; Vygotskij; Feuersteinen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV