Dětská kreativita, její rozvoj za podpory dospělých
Children creativity and its development with adults' support
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174610Identifikátory
SIS: 235285
Kolekce
- Kvalifikační práce [24015]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pešout, Ondřej
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
1. 6. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
kreativita|dětská kreativita|vývoj dětské kreativity|sociální hledisko kreativity|rozvoj dětské kreativity|kreativní zóna proximálního vývoje|teorie zkušenosti zprostředkovaného učení|Vygotsky|FeuersteinKlíčová slova (anglicky)
Creativity|Child Creativity|Creativity Development|Social Aspect of Creativity|Creativity Enhancement|Creative Zone of Proximal Development|Mediated Learning Experience|Vygotskij|FeuersteinDiplomová práce se zabývá dětskou kreativitou jako sociálně psychologickým fenoménem. Literárně přehledová část shrnuje dosavadní přístupy, teorie a výzkumy zahrnující sociální aspekt kreativity. Dále text nabízí pojednání o dětské kreativitě a jejím rozvoji. Důraz je zde kladen zejména pedagogy a jejich působení na tvořivost dětí předškolního věku. Výzkumný projekt se věnuje koncepci Ateliéru kreativního malování, zkoumá její efektivitu pomocí kvaziexperimentální designu, v post test měření byl administrován Urbanův figurální test tvořivého myšlení. Diskuze shrnuje současný stav v této oblasti bádání, představuje výsledky v kontextu zahraničních a českých výzkumů, rozebírá limity projektu a návrhy dalšího možného směřování na poli rozvoje dětské kreativity za podpory dospělých. Klíčová slova kreativita; dětská kreativita; vývoj dětské kreativity; sociální hledisko kreativity; rozvoj dětské kreativity; kreativní zóna proximálního vývoje; teorie zkušenosti zprostředkovaného učení; Vygotsky; Feuerstein
The thesis focus is on children's creativity as a social-psychological phenomenon. A systematic literature review summarizes current approaches, theories, and research that highlight the social aspect of creativity. Furthermore, the text offers a body of knowledge on children's creativity and its development. The emphasis is placed especially on teachers and their influence on the creativity of preschool children. The presented research project focuses on Ateliér kreativního malování concept and examines its effectiveness by quasi-experimental research design in which Urban's Figural Creativity Test was administered in post-test measurement. The discussion section compiles the present state in this field. Also, it yields the results in the context of Czech and foreign literature. Moreover, the limits of the project are discussed along with proposals for further direction in the study of enhancement of children's creativity with the support of adults. Keywords Creativity; Child Creativity; Creativity Development; Social Aspect of Creativity; Creativity Enhancement; Creative Zone of Proximal Development; Mediated Learning Experience; Vygotskij; Feuerstein
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Role knihoven v kulturních a kreativních průmyslech
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOČejková, Kateřina (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2. 9. 2016Tato bakalářská práce se zabývá tím, jakou roli v kulturních a kreativních průmyslech hrají knihovny. V textu jsou definovány jednotlivé pojmy týkající se těchto průmyslů. Dále je zmíněno mapování potřeb knihoven a jejich ... -
Tvořivost a její rozvoj
Výsledek obhajoby: OBHÁJENONebřenská, Dagmar (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2011)Datum obhajoby: 6. 9. 2011Cílem mé bakalářské práce je analyzovat tvořivost a možnosti jejího rozvoje. Práce tvořena devíti kapitolami, z nichž každá pojednává o rozdílném aspektu kreativity. Vstupní partie práce uvádí do problematiky, definuje ... -
Rozvoj dětské hudební tvořivosti v pěveckém kroužku na 1. stupni ZŠ
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKučerová, Blanka (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019)Datum obhajoby: 10. 1. 2019Tato diplomová práce se zabývá rozvojem hudební tvořivosti žáků pěveckého kroužku prvního stupně ZŠ. Věnuje se nejprve problematice obecné tvořivosti a jejímu významu a důležitosti pro život člověka. Dále podrobněji ...