Paměťové funkce u dětí s poruchou intelektu
Memory Functions in Children with Intellectual Disability
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174487Identifikátory
SIS: 238967
Kolekce
- Kvalifikační práce [24014]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Šírová, Eva
Oponent práce
Lukavský, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
30. 5. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
paměť|paměťové funkce|porucha intelektu|lehká mentální retardace|Neuropsychologická baterie pro dětiKlíčová slova (anglicky)
memory|memory's functions|intellectual disability|mild mental retardation|Neuropsychological Assessment Battery for ChildrenDiplomová práce s názvem Paměťové funkce u dětí s poruchou intelektu se věnuje zmapování kognitivních funkcí, specificky se zaměřením na paměťové funkce, u dětí s diagnosticky potvrzenou lehkou mentální retardací. Práce je spojena se standardizací nově vznikající Neuropsychologické baterie pro děti (NB-D) a s potřebou validovat metodu na různých klinických skupinách. Snahou bylo posoudit, jakým způsobem reagují a skórují děti s lehkým kognitivním oslabením v paměťových subtestech. Hlavním cílem práce je posoudit úroveň paměťových funkcí těchto dětí. Dále je zaměřena pozornost na srovnání stěžejních paměťových funkcí vycházejících z administrace Neuropsychologické baterie pro děti a inteligenčního testu WISC-III v porovnání s kontrolní skupinou dětí s inteligenčním výkonem v pásmu normy. Část literárně-přehledová se zaměřuje na tři stěžejní oblasti. První z nich představuje téma pamětí, její rozdělení z hlediska procesů i systémů, aktuálně používané diagnostické metody, ale i vývoj paměťových funkcí v rámci ontogeneze. Následuje kapitola se zaměřením na poruchy intelektu, v rámci nichž je věnována pozornost terminologickému ukotvení pojmů, inteligenci, mentální retardaci, ale i klasifikaci dle aktuálně platných manuálů. Teoretická část je završena kapitolou o lehké formě poruchy intelektu a...
The diploma thesis called Memory functions in children with intellectual dissability is devoted to mapping cognitive functions, specifically with a focus on memory functions in children with diagnostically confirmed the mild mental retardation. The origin of the thesis is associated and based on the standardization of incipient Neuropsychological Battery for Children (NB-C) and with the necessity to validate the method in different clinical groups. The aim was to assess how children with cognitive deficits, especially with the mild mental retardation, react and score in the memory's subtests. The main goal of this thesis is to assess the level of memory functions of these children. Furthermore, attention is focused on the comparison of key memory's domains based on the administration of the Neuropsychological Battery for Children and the inteligence test WISC- III in comparison with a comparative group of children without cognitive deficits. The theoretical and literary review section is focused on three key areas. The first of them presents the topic of memory, its distribution within the framework of the processes and systems, currently diagnostic methods, and also the development of memory functions. The following chapter focuses on disorders of the intellect, the terminological background of...