Zobrazit minimální záznam

"Categories of art" as a concept in Kendal Walton's theory of aesthetic appreciation of art
dc.contributor.advisorKubalík, Štěpán
dc.creatorKolář, Karel
dc.date.accessioned2022-04-12T08:37:46Z
dc.date.available2022-04-12T08:37:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/171975
dc.description.abstractBakalářská práce nabízí kritickou interpretaci teorie estetického hodnocení uměleckých děl amerického filozofa umění Kendalla Waltona. Ten ve své studii Kategorie umění představuje teorii estetického souzení, dle které je vynášení estetických soudů podmíněno zařazením díla do správné uměleckohistorické kategorie na základě mimoestetických vlastností díla. V první části práce dochází ke shrnutí stěžejních myšlenek této teorie. V dalším kroku probíhá samotná kritika Waltonovy teorie. Věnuje se jeho pojetí Gestaltu a přezkoumává adekvátnost jeho zařazení mezi estetické vlastnosti. Práce dále podrobuje kritice tezi o nutnosti znalosti autorské intence a dobového kontextu vzniku díla pro jeho estetické hodnocení. Práce dochází k závěru, že Walton svou studií nenaplňuje cíle, které si sám vytyčil. Po přezkoumání jednotlivých kroků jeho argumentace docházíme ke zjištění, že jeho teorie oceňování uměleckých děl je strnulejší než formalistické teorie, vůči kterým se vymezuje, a že nevytváří alternativu, která odpovídá praxi. Klíčová slova: kategorie umění, Gestalt, estetické hodnocení, kontextualismus, Kendall Waltoncs_CZ
dc.description.abstractThe Bachelor's thesis offers a critical interpretation of the theory of aesthetic appreciation of artworks, specifically the theory developed by American art philosopher Kendall Walton. In his study Categories of art, Walton presents the theory of aesthetic judgments, according to which making of aesthetic judgments is conditional upon the classification of a work in the correct category of art on the basis of the work's non-aesthetic properties. The first part of the thesis summarizes the core ideas of his theory. The following part is the actual critique of Walton's thesis. It is devoted to its conception of Gestalt and examines the adequacy of its classification as an aesthetic property. The work goes on to criticize the thesis based on the necessity of knowledge of the author's intentions and the context of the creation of the work for its aesthetic assessment. The work concludes that Walton's study does not meet the goals he set for himself. After reviewing the various steps of his argument, we find that his theory of artistic evaluation is more static than the formalistic theories, and that he does not create an alternative that fits the practice.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectcategories of art|gestalt|aesthetic appreciation|contextualism|Kendall Waltonen_US
dc.subjectkategorie umění|Gestalt|estetické hodnocení|kontextualismus|Kendall Waltoncs_CZ
dc.titlePojem kategorie umění v teorii estetického hodnocení uměleckých děl Kendalla Waltonacs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-01-31
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId239141
dc.title.translated"Categories of art" as a concept in Kendal Walton's theory of aesthetic appreciation of arten_US
dc.contributor.refereeKulka, Tomáš
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEstetikacs_CZ
thesis.degree.disciplineAestheticsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra estetikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Aesteticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAestheticsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csBakalářská práce nabízí kritickou interpretaci teorie estetického hodnocení uměleckých děl amerického filozofa umění Kendalla Waltona. Ten ve své studii Kategorie umění představuje teorii estetického souzení, dle které je vynášení estetických soudů podmíněno zařazením díla do správné uměleckohistorické kategorie na základě mimoestetických vlastností díla. V první části práce dochází ke shrnutí stěžejních myšlenek této teorie. V dalším kroku probíhá samotná kritika Waltonovy teorie. Věnuje se jeho pojetí Gestaltu a přezkoumává adekvátnost jeho zařazení mezi estetické vlastnosti. Práce dále podrobuje kritice tezi o nutnosti znalosti autorské intence a dobového kontextu vzniku díla pro jeho estetické hodnocení. Práce dochází k závěru, že Walton svou studií nenaplňuje cíle, které si sám vytyčil. Po přezkoumání jednotlivých kroků jeho argumentace docházíme ke zjištění, že jeho teorie oceňování uměleckých děl je strnulejší než formalistické teorie, vůči kterým se vymezuje, a že nevytváří alternativu, která odpovídá praxi. Klíčová slova: kategorie umění, Gestalt, estetické hodnocení, kontextualismus, Kendall Waltoncs_CZ
uk.abstract.enThe Bachelor's thesis offers a critical interpretation of the theory of aesthetic appreciation of artworks, specifically the theory developed by American art philosopher Kendall Walton. In his study Categories of art, Walton presents the theory of aesthetic judgments, according to which making of aesthetic judgments is conditional upon the classification of a work in the correct category of art on the basis of the work's non-aesthetic properties. The first part of the thesis summarizes the core ideas of his theory. The following part is the actual critique of Walton's thesis. It is devoted to its conception of Gestalt and examines the adequacy of its classification as an aesthetic property. The work goes on to criticize the thesis based on the necessity of knowledge of the author's intentions and the context of the creation of the work for its aesthetic assessment. The work concludes that Walton's study does not meet the goals he set for himself. After reviewing the various steps of his argument, we find that his theory of artistic evaluation is more static than the formalistic theories, and that he does not create an alternative that fits the practice.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV