Pojem kategorie umění v teorii estetického hodnocení uměleckých děl Kendalla Waltona
"Categories of art" as a concept in Kendal Walton's theory of aesthetic appreciation of art
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171975Identifikátory
SIS: 239141
Kolekce
- Kvalifikační práce [24107]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kulka, Tomáš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
31. 1. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
kategorie umění|Gestalt|estetické hodnocení|kontextualismus|Kendall WaltonKlíčová slova (anglicky)
categories of art|gestalt|aesthetic appreciation|contextualism|Kendall WaltonBakalářská práce nabízí kritickou interpretaci teorie estetického hodnocení uměleckých děl amerického filozofa umění Kendalla Waltona. Ten ve své studii Kategorie umění představuje teorii estetického souzení, dle které je vynášení estetických soudů podmíněno zařazením díla do správné uměleckohistorické kategorie na základě mimoestetických vlastností díla. V první části práce dochází ke shrnutí stěžejních myšlenek této teorie. V dalším kroku probíhá samotná kritika Waltonovy teorie. Věnuje se jeho pojetí Gestaltu a přezkoumává adekvátnost jeho zařazení mezi estetické vlastnosti. Práce dále podrobuje kritice tezi o nutnosti znalosti autorské intence a dobového kontextu vzniku díla pro jeho estetické hodnocení. Práce dochází k závěru, že Walton svou studií nenaplňuje cíle, které si sám vytyčil. Po přezkoumání jednotlivých kroků jeho argumentace docházíme ke zjištění, že jeho teorie oceňování uměleckých děl je strnulejší než formalistické teorie, vůči kterým se vymezuje, a že nevytváří alternativu, která odpovídá praxi. Klíčová slova: kategorie umění, Gestalt, estetické hodnocení, kontextualismus, Kendall Walton
The Bachelor's thesis offers a critical interpretation of the theory of aesthetic appreciation of artworks, specifically the theory developed by American art philosopher Kendall Walton. In his study Categories of art, Walton presents the theory of aesthetic judgments, according to which making of aesthetic judgments is conditional upon the classification of a work in the correct category of art on the basis of the work's non-aesthetic properties. The first part of the thesis summarizes the core ideas of his theory. The following part is the actual critique of Walton's thesis. It is devoted to its conception of Gestalt and examines the adequacy of its classification as an aesthetic property. The work goes on to criticize the thesis based on the necessity of knowledge of the author's intentions and the context of the creation of the work for its aesthetic assessment. The work concludes that Walton's study does not meet the goals he set for himself. After reviewing the various steps of his argument, we find that his theory of artistic evaluation is more static than the formalistic theories, and that he does not create an alternative that fits the practice.