Iohannes in sinu Iesu. Devocionální zobrazení v lekcionáři z Mariensternu?
Iohannes in Sinu Iesu. The Devotional Image in the Lectionary of Marienstern?
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/16674Identifiers
Study Information System: 36821
Collections
- Kvalifikační práce [2276]
Author
Advisor
Referee
Hlaváčková, Jana Hana
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
3. 6. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Resumé V diplomové práci byla shrnuta základní problematika teologicko-ikonografických souvislostí, vztahujících se k zobrazení Jana Evangelisty v objetí s Kristem. Můžeme tedy rozeznat dvě tradice - starší a mladší - v jejichž kontextu se zobrazení objevovala. Tyto tradice reprezentuje cisterciácký lekcionář z Mariensternu. V poli iniciály Q fol. 143r se sledovaným zobrazením nacházíme Jana Evangelistu v pozici, která se nedá popsat ani jako sedící ani jako stojící. Mariensternský lekcionář může zobrazovat okamžik, kdy se Jan právě přesunul do druhé polohy. Nad Janem je zobrazen trojitý duhový oblouk, nad nímž je zobrazeno město. V kontextu čtení Bedy II a všech komentářů k Janovi, které reprezentuje, můžeme spatřovat nad duhovým obloukem - nebeskou klenbou - město. Toto město vypadá jako nebeský Jeruzalém, o kterém Jan psal v Apokalypse. Jan, poté co se přemístil na Kristovo srdce - pramen vědění a poznání - má právě teď zcela aktuálně a ve smyslu zpřítomnění zjevení. Jeruzalém podle smyslů Písma nepředstavuje pouze "město v židovské zemi", nýbrž také věřící duši, církev bojující a církev vítěznou. V iniciále "Q" sledujeme právě teď anagogický a morální význam - věřící duší je duše Jana, která se v kontemplaci vznesla a jako orel. Tato iluminace kromě toho, že doplňuje text (zjevení Apokalypsy), vybízí...