dc.contributor.advisor | Royt, Jan | |
dc.creator | Natoufová, Miriam | |
dc.date.accessioned | 2017-04-11T13:52:54Z | |
dc.date.available | 2017-04-11T13:52:54Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/16674 | |
dc.description.abstract | Resumé V diplomové práci byla shrnuta základní problematika teologicko-ikonografických souvislostí, vztahujících se k zobrazení Jana Evangelisty v objetí s Kristem. Můžeme tedy rozeznat dvě tradice - starší a mladší - v jejichž kontextu se zobrazení objevovala. Tyto tradice reprezentuje cisterciácký lekcionář z Mariensternu. V poli iniciály Q fol. 143r se sledovaným zobrazením nacházíme Jana Evangelistu v pozici, která se nedá popsat ani jako sedící ani jako stojící. Mariensternský lekcionář může zobrazovat okamžik, kdy se Jan právě přesunul do druhé polohy. Nad Janem je zobrazen trojitý duhový oblouk, nad nímž je zobrazeno město. V kontextu čtení Bedy II a všech komentářů k Janovi, které reprezentuje, můžeme spatřovat nad duhovým obloukem - nebeskou klenbou - město. Toto město vypadá jako nebeský Jeruzalém, o kterém Jan psal v Apokalypse. Jan, poté co se přemístil na Kristovo srdce - pramen vědění a poznání - má právě teď zcela aktuálně a ve smyslu zpřítomnění zjevení. Jeruzalém podle smyslů Písma nepředstavuje pouze "město v židovské zemi", nýbrž také věřící duši, církev bojující a církev vítěznou. V iniciále "Q" sledujeme právě teď anagogický a morální význam - věřící duší je duše Jana, která se v kontemplaci vznesla a jako orel. Tato iluminace kromě toho, že doplňuje text (zjevení Apokalypsy), vybízí... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Iohannes in sinu Iesu. Devocionální zobrazení v lekcionáři z Mariensternu? | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2008 | |
dcterms.dateAccepted | 2008-06-03 | |
dc.description.department | Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Christian Art History | en_US |
dc.description.faculty | Catholic Theological Faculty | en_US |
dc.description.faculty | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 36821 | |
dc.title.translated | Iohannes in Sinu Iesu. The Devotional Image in the Lectionary of Marienstern? | en_US |
dc.contributor.referee | Hlaváčková, Jana Hana | |
dc.identifier.aleph | 000971655 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Christian Arts | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-name.cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | KTF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Christian Arts | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Resumé V diplomové práci byla shrnuta základní problematika teologicko-ikonografických souvislostí, vztahujících se k zobrazení Jana Evangelisty v objetí s Kristem. Můžeme tedy rozeznat dvě tradice - starší a mladší - v jejichž kontextu se zobrazení objevovala. Tyto tradice reprezentuje cisterciácký lekcionář z Mariensternu. V poli iniciály Q fol. 143r se sledovaným zobrazením nacházíme Jana Evangelistu v pozici, která se nedá popsat ani jako sedící ani jako stojící. Mariensternský lekcionář může zobrazovat okamžik, kdy se Jan právě přesunul do druhé polohy. Nad Janem je zobrazen trojitý duhový oblouk, nad nímž je zobrazeno město. V kontextu čtení Bedy II a všech komentářů k Janovi, které reprezentuje, můžeme spatřovat nad duhovým obloukem - nebeskou klenbou - město. Toto město vypadá jako nebeský Jeruzalém, o kterém Jan psal v Apokalypse. Jan, poté co se přemístil na Kristovo srdce - pramen vědění a poznání - má právě teď zcela aktuálně a ve smyslu zpřítomnění zjevení. Jeruzalém podle smyslů Písma nepředstavuje pouze "město v židovské zemi", nýbrž také věřící duši, církev bojující a církev vítěznou. V iniciále "Q" sledujeme právě teď anagogický a morální význam - věřící duší je duše Jana, která se v kontemplaci vznesla a jako orel. Tato iluminace kromě toho, že doplňuje text (zjevení Apokalypsy), vybízí... | cs_CZ |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990009716550106986 | |