Iohannes in sinu Iesu. Devocionální zobrazení v lekcionáři z Mariensternu?
Iohannes in Sinu Iesu. The Devotional Image in the Lectionary of Marienstern?
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/16674Identifikátory
SIS: 36821
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hlaváčková, Jana Hana
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
3. 6. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Resumé V diplomové práci byla shrnuta základní problematika teologicko-ikonografických souvislostí, vztahujících se k zobrazení Jana Evangelisty v objetí s Kristem. Můžeme tedy rozeznat dvě tradice - starší a mladší - v jejichž kontextu se zobrazení objevovala. Tyto tradice reprezentuje cisterciácký lekcionář z Mariensternu. V poli iniciály Q fol. 143r se sledovaným zobrazením nacházíme Jana Evangelistu v pozici, která se nedá popsat ani jako sedící ani jako stojící. Mariensternský lekcionář může zobrazovat okamžik, kdy se Jan právě přesunul do druhé polohy. Nad Janem je zobrazen trojitý duhový oblouk, nad nímž je zobrazeno město. V kontextu čtení Bedy II a všech komentářů k Janovi, které reprezentuje, můžeme spatřovat nad duhovým obloukem - nebeskou klenbou - město. Toto město vypadá jako nebeský Jeruzalém, o kterém Jan psal v Apokalypse. Jan, poté co se přemístil na Kristovo srdce - pramen vědění a poznání - má právě teď zcela aktuálně a ve smyslu zpřítomnění zjevení. Jeruzalém podle smyslů Písma nepředstavuje pouze "město v židovské zemi", nýbrž také věřící duši, církev bojující a církev vítěznou. V iniciále "Q" sledujeme právě teď anagogický a morální význam - věřící duší je duše Jana, která se v kontemplaci vznesla a jako orel. Tato iluminace kromě toho, že doplňuje text (zjevení Apokalypsy), vybízí...