Úloha ředitele střední školy v systému prevence sociálně patologických jevů
The part of a high school director in prevention of socially-pathological events system
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15564Identifikátory
SIS: 59341
Kolekce
- Kvalifikační práce [19353]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hamerníková, Dana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Školský management
Katedra / ústav / klinika
Centrum školského managementu
Datum obhajoby
23. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Systém primární prevence sociálně patologických jevů je v českém školství již vytvořen a také pevně zakotven v legislativních normách. Je zajišťován činností jednotlivých školských subjektů prostřednictvím školních metodiků prevence a koordinován ze strany MŠMT i jednotlivých zřizovatelů pomocí koordinátorů prevence. Jeho smyslem je tedy obecně dosahování stanovených cílů prostřednictvím práce jiných lidí v rámci formálně organizovaných skupin a tedy velmi záleží na tom, jak k němu jednotlivé školy přistupují, jak systematická je osobní angažovanost jejich ředitelů. Autorka práce mapuje činnost ředitele střední školy v oblasti primární prevence sociálně patologických jevů a aplikuje ji na jeho jednotlivé manažerské činnosti v klíčových procesech. Poskytuje především praktický návod, jak se s tímto nelehkým úkolem vyrovnat a nabízí také příslušný rámec legislativy a důležitých dokumentů, vztahujících se k této oblasti řídící práce. Sociologický průzkum formou dotazníku pak zjišťuje podíl sociálně patologických jevů na předčasných odchodech žáků ze středního odborného školství a také to, jak se zúčastněné střední školy k tomuto problému v rámci systému prevence staví, jak s ním dále pracují a co lze do budoucna v rámci řízení změny prostřednictvím státu, zřizovatele i managementu školy skutečně změnit a jak.
The primary prevention system of socially-pathological events in Czech education system is already made and well-established in Czech legislature. It is supported with activity of individual educational facilities by preventative methodists and coordinated by both MSMT and individual subjects through prevention coordinators. It's purpose in general is achieving particular objectives performed by formally organized groups of people. So its success depends very much on each school management's efficiency and how much systematic personal interest of their schoolmaster is. The author of this work makes a survey of schoolmaster's work in prevention of socially -pathological events field and applies it on particular manager activities in key processes. She also show a kind of manual how to deal with this difficult task as well as it contains appropriate amount of information about legislature and some important documents, both related to manager activities. Sociological survey based on a questionnaire shows us how do socially-pathological events affect the phenomenom of vocational school student premature dropping as well as it contains the opinions and actions of involved educational facilities - secondary schools - related to the system of socially-pathological events, how do these schools work with the system...