Počátky vytváření plošných a prostorových forem se zaměřením na zobrazení lidské a zvířecí figury. (Longitudiální pozorování několika jedinců při využívání linie, barevné plochy a hmoty v bezobsažných exploracích i obsahových zobrazeních)
Initial stages in the creation of two-dimensional and three-dimensional forms, centring on the depiction of human and animal figures (longitudinal observation of a number of individuals using lines, coloured areas and materials when creating theme-less exploratory images and themed images)
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15428Identifikátory
SIS: 58445
Kolekce
- Kvalifikační práce [19353]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dvořák, Jaroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
19. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Cílem práce bylo vypracovat a ověřit funkčnost metodiky pro zkoumání vývoje lidské a zvířecí figury na reprezentativním vzorku dětí předškolního věku. Na základě výsledků analýzy dětských prací porovnat úroveň zobrazení jednotlivých postav i dějových celků ve spontánnich a záměrně nabízených výtvarných činnostech. Ve výzkumném empirickém šetření, rozčleněném do čtyř etap, bylo využito metod kvantitativního i kvalitativního výzkumu. Jeho těžiště spočívá v experimentální části, kterou doplňují případové studie. Výstupem výzkumu jsou poznatky o aktuální úrovni zobrazovacích schopností dětí v mateřské škole a možnostech učitelek stimulovat rozvoj schopností vhodnou formulací úkolu jako výtvarného problému nabízeného řešení.
The aim of the study was to devise and verify the effectiveness of a procedure for investigating development in the representation of human and animal figures, used on a representative sample of pre-school age children. On the basis of the results of the analysis of the children's work, the study subsequently aimed to compare the level of portrayal of individual figures and events in spontaneous and intentionally offered creative activities. Over the course of empirical observational investigation, broken down into four stages, methods of quantitative and qualitative research methods were used. The focus centred on the experimental aspect, complemented by case studies. The research has produced findings regarding the current level of representational abilities of children at nursery school age and regarding the possibilities open to teachers for stimulating the development of these abilities through appropriate formulation of tasks, devised as creative problems set for solution.