Čestmír Gregor: klavírní dílo skladatele
The piano music by Čestmír Gregor
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15304Identifikátory
SIS: 59560
Kolekce
- Kvalifikační práce [19353]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Palkovská, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy hudební výchova - hra na nástroj
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
20. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Zpracováním této práce jsem podala přehled veškerého klavírního díla současného skladatele artificiální moderní hudby Čestmíra Gregora, a pomocí podrobné analýzy jednotlivých děl jsem přiblížila kompoziční postupy a inspirační zdroje tohoto skladatele. Došla jsem závěru, že hlavní rysy, kterými se vyznačuje autorův značně osobitý skladatelský styl, jsou polyfonní myšlení, tonální neukotvenost skladeb kompenzovaná melodickou určitostí, rozvoj motivu z malých jader, výrazná témata, plastické melodie a především vynalézavá práce s rytmem. Inspiraci autor čerpá z lidového folklóru, zejména moravského (Leoš Janáček), dále z tvorby české meziválečné avantgardy (Pavel Borkovec) a z jazzu (Jaroslav Ježek). Jeho hudba odráží pocitové vztahy člověka jednadvacátého století, jehož životní styl určuje především městské prostředí. Autor se v rámci Nové hudby neobrací žádné z teorií, ale nalezl si vlastní tvůrčí poetiku. Základem pro veškeré komponování je mu komunikativní hudba, která respektuje zákonitosti lidské psychologie vnímání. Gregorovy koncertantní skladby vynikají novou nástrojovou stylizací a netradičními přístupy nástrojové virtuozitě (hra dlaní, loktem, nekonvenční prstoklad). Jeho klavírní sonáty a koncerty dávají interpretovi možnost upozornit na brilantní ovládání techniky. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
In my thesis, I introduce a complete list of piano works by Cestmír Gregor, a contemporary Czech composer of modern classical music. 1 have tried to define his compositional techniques and sources of inspiration by analysing the individual pieces of music. I have found that the major features of the author's highly unique style are polyphonic thinking, the development of motives from small nuclei, expressive themes, plastic tunes, inventive work with rhythm, and the absence of a tonal centre which he compensates for by distinctive melodies . The author finds his inspiration in folklore, especially Moravian (Leoš Janácek), the works of Czech interwar avantgarde (Pavel Borkovec) and in jazz (Jaroslav Ježek). His music reflects the emotional states of a man living in the twenty-first century whose life style is predominantly determined by an urban environment. Gregor does not use any of the Musica Nova theories, instead he founded his own music language. The basis for his compositions is communicative music, which follows the patterns of human perceptive psychology. Gregor's concertant compositions are typical for a new instrument stylization and nontraditional attitudes towards instrument virtuosity (playing with a palm, elbow; an unconventional fingering). His piano sonatas and concerts enable the...