Informační a komunikační výchova na základních a středních školách
Information and communication education at primary and secondary education
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150542Identifikátory
SIS: 223443
Kolekce
- Kvalifikační práce [24155]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jarolímková, Adéla
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Informační studia a knihovnictví
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií a knihovnictví
Datum obhajoby
3. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
informační výchova|informatika|informační potřeba|informační gramotnost|digitální gramotnost|základní školy|gymnázia|žáciKlíčová slova (anglicky)
information education|ICT education|information need|information literacy|digital literacy|primary school|grammar school|students(česky) Práce zkoumá podmínky výuky předmětu informační a komunikační výchova na základních školách a gymnáziích a nakolik je tato výuka efektivní pro osvojování ICT dovedností žáky. V teoretické části jsou rozebrány kurikulární dokumenty a jejich pojetí výuky předmětu, dále materiální a personální podmínky výuky. Dále jsou vymezeny pojmy informační gramotnost, počítačová, digitální a mediální gramotnost a informační potřeba a je představeno shrnutí aktuálních výzkumů v této oblasti. V rámci praktické části bylo provedeno kvantitativní dotazníkové šetření mezi žáky druhého stupně základní školy, které analyzovalo osvojení konkrétních ICT dovedností žáky.
(in English): The thesis examines the conditions of teaching the subject of information and communication education at primary schools and grammar schools and how effective this teaching is for the acquisition of ICT skills by pupils. The theoretical part deals with curricular documents and their concept of teaching the subject, as well as material and personnel conditions of teaching. Furthermore, the terms information literacy, computer, digital and media literacy and information need are defined and a summary of current research in this area is presented. Within the practical part, a quantitative questionnaire survey was conducted among secondary school pupils, which analyzed the acquisition of specific ICT skills by pupils.