Informační a komunikační výchova na základních a středních školách
Information and communication education at primary and secondary education
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150542Identifiers
Study Information System: 223443
Collections
- Kvalifikační práce [24155]
Author
Advisor
Referee
Jarolímková, Adéla
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information Studies and Librarianship
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
3. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
informační výchova|informatika|informační potřeba|informační gramotnost|digitální gramotnost|základní školy|gymnázia|žáciKeywords (English)
information education|ICT education|information need|information literacy|digital literacy|primary school|grammar school|students(česky) Práce zkoumá podmínky výuky předmětu informační a komunikační výchova na základních školách a gymnáziích a nakolik je tato výuka efektivní pro osvojování ICT dovedností žáky. V teoretické části jsou rozebrány kurikulární dokumenty a jejich pojetí výuky předmětu, dále materiální a personální podmínky výuky. Dále jsou vymezeny pojmy informační gramotnost, počítačová, digitální a mediální gramotnost a informační potřeba a je představeno shrnutí aktuálních výzkumů v této oblasti. V rámci praktické části bylo provedeno kvantitativní dotazníkové šetření mezi žáky druhého stupně základní školy, které analyzovalo osvojení konkrétních ICT dovedností žáky.
(in English): The thesis examines the conditions of teaching the subject of information and communication education at primary schools and grammar schools and how effective this teaching is for the acquisition of ICT skills by pupils. The theoretical part deals with curricular documents and their concept of teaching the subject, as well as material and personnel conditions of teaching. Furthermore, the terms information literacy, computer, digital and media literacy and information need are defined and a summary of current research in this area is presented. Within the practical part, a quantitative questionnaire survey was conducted among secondary school pupils, which analyzed the acquisition of specific ICT skills by pupils.