Show simple item record

Narativní strategie a traumatická zkušenost v trilogii Toni Morrison
dc.contributor.advisorVeselá, Pavla
dc.creatorMüllerová, Magdalena
dc.date.accessioned2022-04-12T08:23:32Z
dc.date.available2022-04-12T08:23:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/148219
dc.description.abstractTato diplomová práce zkoumá narativní strategie a zobrazení traumatu v trilogii Toni Morrison, skládající se z románů Milovaná, Jazz a Ráj. Romány Morrison ilustrují zkušenosti Afroameričanů ve Spojených státech napříč historií; její trilogie začíná příběhem Milovaná, který se odehrává v sedmdesátých letech devatenáctého století, pokračuje ve dvacátých letech dvacátého století knihou Jazz a končí v sedmdesátých letech dvacátého století románem Ráj. Tato práce se zaměřuje na zkoumání narativních strategií ve vztahu k prezentování traumatu. Morrison manipuluje příběhy za účelem poukázat na nevyslyšené traumatické zkušenosti Afroameričanů, a tudíž kritizuje dominantní rasistickou kulturu ve Spojených státech. Milovaná popisuje přímé dopady otroctví, zatímco následující dva romány odkrývají, jak skryté traumatické důsledky otroctví nadále ovlivňují společnost dlouho po jeho zrušení. Vybrané teoretické přístupy k narativním strategiím a traumatu jsou představeny v první kapitole. Narativní teorie Mieke Bal kombinovaná s Afroamerickou literární teorií, kterou Henry Louis Gates Jr. popisuje ve své knize Signifikující opice,1 jsou základem analýzy narativních strategií, zejména hlasu, narativní struktury a retroverzí, a opakování. Postkoloniální přístup k traumatu, založen zejména na teorii traumatu...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis examines narrative strategies and the representation of trauma in Toni Morrison's trilogy consisting of Beloved, Jazz and Paradise. Morrison's novels illustrate the black experience in the US throughout history; the trilogy begins in the 1870's with Beloved and continues through 1920's in Jazz to 1970's in Paradise. The main focus of this thesis is the exploration of the narrative strategies in the connection to trauma in order to showcase how Morrison manipulates the narrative to draw attention to the unheard traumatic experiences of black people, and consequently criticises the racist master narrative. Beloved depicts the immediate impact of slavery, and the following two novels expose how the underlining traumatic effects of slavery are reproduced long after its abolishment. Selected theoretical approaches to narrative and trauma are introduced in the first chapter. Mieke Bal's approach to narrative, combined with Henry Louis Gates Jr.'s African- American literary theory described in The Signifying Monkey, provides the basis for the analysis of the use of voice, narrative structure, retroversion, and repetition in the trilogy. The postcolonial view of trauma, informed mostly by Judith L. Herman's Trauma and Recovery: The Aftermath of Violence from Abuse to Political Terror, is...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectAfrican American experience|African American literature|Beloved|Jazz|Narrative strategies|Oral narrative|Oral tradition|Paradise|Repetition|Retrospection|Toni Morrison|Trauma|Trauma theory|voiceen_US
dc.subjectAfroamerická literatura|Afroamerická zkušenost|Jazz|Milovaná|Narativní strategie|Opakování|Orální vyprávění|Orální tradice|Ráj|Retrospekce|Teorie traumatu|Toni Morrisonová|Trauma|hlascs_CZ
dc.titleNarrative Strategies and Traumatic Experience in Toni Morrison's Trilogyen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-09
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId232356
dc.title.translatedNarativní strategie a traumatická zkušenost v trilogii Toni Morrisoncs_CZ
dc.contributor.refereeUlmanová, Hana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglofonní literatury a kulturycs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglophone Literatures and Culturesen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglofonní literatury a kulturycs_CZ
uk.degree-discipline.enAnglophone Literatures and Culturesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce zkoumá narativní strategie a zobrazení traumatu v trilogii Toni Morrison, skládající se z románů Milovaná, Jazz a Ráj. Romány Morrison ilustrují zkušenosti Afroameričanů ve Spojených státech napříč historií; její trilogie začíná příběhem Milovaná, který se odehrává v sedmdesátých letech devatenáctého století, pokračuje ve dvacátých letech dvacátého století knihou Jazz a končí v sedmdesátých letech dvacátého století románem Ráj. Tato práce se zaměřuje na zkoumání narativních strategií ve vztahu k prezentování traumatu. Morrison manipuluje příběhy za účelem poukázat na nevyslyšené traumatické zkušenosti Afroameričanů, a tudíž kritizuje dominantní rasistickou kulturu ve Spojených státech. Milovaná popisuje přímé dopady otroctví, zatímco následující dva romány odkrývají, jak skryté traumatické důsledky otroctví nadále ovlivňují společnost dlouho po jeho zrušení. Vybrané teoretické přístupy k narativním strategiím a traumatu jsou představeny v první kapitole. Narativní teorie Mieke Bal kombinovaná s Afroamerickou literární teorií, kterou Henry Louis Gates Jr. popisuje ve své knize Signifikující opice,1 jsou základem analýzy narativních strategií, zejména hlasu, narativní struktury a retroverzí, a opakování. Postkoloniální přístup k traumatu, založen zejména na teorii traumatu...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis examines narrative strategies and the representation of trauma in Toni Morrison's trilogy consisting of Beloved, Jazz and Paradise. Morrison's novels illustrate the black experience in the US throughout history; the trilogy begins in the 1870's with Beloved and continues through 1920's in Jazz to 1970's in Paradise. The main focus of this thesis is the exploration of the narrative strategies in the connection to trauma in order to showcase how Morrison manipulates the narrative to draw attention to the unheard traumatic experiences of black people, and consequently criticises the racist master narrative. Beloved depicts the immediate impact of slavery, and the following two novels expose how the underlining traumatic effects of slavery are reproduced long after its abolishment. Selected theoretical approaches to narrative and trauma are introduced in the first chapter. Mieke Bal's approach to narrative, combined with Henry Louis Gates Jr.'s African- American literary theory described in The Signifying Monkey, provides the basis for the analysis of the use of voice, narrative structure, retroversion, and repetition in the trilogy. The postcolonial view of trauma, informed mostly by Judith L. Herman's Trauma and Recovery: The Aftermath of Violence from Abuse to Political Terror, is...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV